AffiliJet

Black Week er snart her - vil vi handle like mye som før?

Singles Day, Black Friday og Cyber Monday er alle viktige dager for julehandelen men med mindre kjøpekraft, økte renter og skyhøye strømregninger er det forventet av vi holder noe tilbake på shopping i år. Flere butikksjefer har ytret uro for at det kan få store konsekvenser for julehandelen og er kritisk til at Norges Bank har valgt å gjennomføre flere renteøkninger så tett etter hverandre.
En vesentlig del av handelen blir gjort på nettet.

Startskuddet for julehandelen

Tall som Virke har tatt fram i samarbeid med Kvarud Analyse viser at det forventes at det vil bli brukt rundt 16,1 milliarder kroner på Black Week 2022, dette er en nedgang fra 16,5 milliarder kroner i 2021. Et flertall at oppgir at de forventer omsetningen til å være dårligere enn den var i 2021. Generelt er forventningen til inntjening på årets Black Week at den kommer til å bli lavere i år enn i 2021.

Flere frykter for lønnsomheten i julesesongen

Flere butikksjefer har ytret uro for lønnsomheten ved årets julehandel og er kritiske til at Norges Bank har valgt å gjennomføre flere renteøkninger så tett etter hverandre. I en artikkel i Dagens Næringsliv flagger både Nille-sjef Kjersti Hobøl og Jernia-sjef Espen Karlsen at de frykter konsekvensene av renteøkningen i kombinasjon med svakere krone, høye råvarepriser, velfylte varelagre og økte levekostnader.

Mer positive toner i vårt naboland

Svensk kjøpekraft har faktisk krympet mer enn den norske - men den svenske handelsstanden generelt mer positiv til Black Week og selv om usikkerheten i samfunnet er stor, ser en stor del av svenske e-handlere ut til å ha en positiv holdning til årets siste måneder ifølge en artikkel i Expressen Rabattkoder

Les hele artikkelen fra Expressen Rabattkoder her

Netthandel vinneren

Flere butikker etablerte seg på nett under pandemien og netthandelen har holdt et høyt tempo også etter at restriksjonene ble hevet. Selv om flere vil handle i fysiske butikker i år enn i fjor så er en vesentlig del av handelen flyttet over til nettet.

Du kan likevel gjøre gode kjøp

Selv om prisene generelt har gått opp i de fleste varekategorier så er sjansene for å kunne gjøre bra kjøp likevel tilstede under Black Week. Det faktum at konsumentene har holdt igjen på shopping de seneste månedene kan gjøre at butikker sitter inne med store varelager som de behøver tømme.

Antall svindelforsøk øker under Black Week

Under store shoppinghøytider øker bedrageriene knyttet til netthandel. Jo flere som handler på nettet dess flere bedrageri i form av phishing og falske nettbutikker skjer. En enkel måte å beskytte seg mot bedrageri er å bruke kredittkort ved netthandel. Da kan du kreve pengene fra kredittkortselskapet ved tvister og uenigheter med nettbutikker.

Andre grep for å unngå svindel er å sjekke nettbutikkens omdømme. Se på språkvalitet på nettsiden og kontaktmuligheter - det bør finnes både organisasjonsnummer, e-post adresse og annen kontaktinformasjon så du lett kan komme i kontakt med selger ved feil eller spørsmål.

En vesentlig del av handelen blir gjort på nettet.

Om AffiliJet

AffiliJet

AffiliJet driver sammenligningstjenester innen områdene strøm, forbrukslån, kredittkort, rabattkoder og refinansiering. AffiliJet, som er en del av Rocket Revenue, samarbeider med flere store mediehus i Norge og Sverige og har også egne nettsider innen finans.

Følg pressemeldinger fra AffiliJet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra AffiliJet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra AffiliJet