Blåbæremballasje vinner pris

En ny og smart emballasje for oppbevaring av blåbær, sørger for at BAMA Packaging henter hjem ScanStar-pris for emballasje i Skandinavia 2019.

Den nye emballasjen sorteres som papp, og ble tatt i bruk i år. Sterk satsing på innovasjon og kontinuerlig arbeid i tett samarbeid med BAMAs kunder for å redusere plastbruk har gitt resultater.

– Utviklingen av miljøriktige emballasjeløsninger går raskt, noe vi er svært glade for. Vi er stolte av å motta ScanStar-prisen og kommer tilå fortsette det viktige arbeidet med bærekraft og plastreduksjon, sier Øyvind Briså, konserndirektør i BAMA og styreleder i BAMA Packaging.

Emballasjen bidrar til å redusere plastbruken med nesten 170 tonn i året. I tillegg reduseres den totale emballasjebruken med 30 prosent, noe som tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp på 48 prosent.

– Formen på pakningen gjør at BAMA også kan øke fyllingsgraden på bilene, samtidig som den inneholder samme mengde bær som plastbegrene, forteller Briså.

Et volum på 2000 tonn med blåbær importert fra Marokko, vil redusere transportbehovet til Norge med 57 vogntog.

I et bærekraftperspektiv er det viktig å bruke så lite emballasje som mulig, men så mye som nødvendig. Frukt og grønt må emballeres for å hindre uttørking og matsvinn. Den nye emballasjen ivaretar både mat og miljø og er hovedsakelig laget av fiber fra skandinaviske skoger og utviklet i Norge.

Det er BAMA Packaging som står bak emballasjen. Selskapet er eid av BAMA Gruppen og Moltzau Packaging. Selskapet ble opprettet i 2019 for å arbeide med innovasjon av bærekraftig emballasje.

Om ScanStar
«ScanStar» er en emballasjekonkurranse som arrangeres i regi av Scandinavian Packaging Association (SPA), med deltakere fra Danmark, Finland, Norge og Sverige. Arrangementet går på rundgang i de nordiske landene, og i år er det Emballasjeforeningen som arrangerer. Prisen vil bli utdelt 14.november 2019, under emballasjedagene i Sandefjord. Vinnere av ScanStar har rett til å delta i «WorldStar» som er en verdensomspennende konkurranse. BAMA Packaging håper å gjøre det godt også der.