Blå Kors

Blå Kors starter ny videregående skole i Grimstad

– Den nye skolen er ekstra tilrettelagt for å ivareta den enkelte elev. Vi skal gjøre vårt beste for at elevene skal trives, lære og ha det godt på den nye skolen, sier rektor Frode Stiansen.
Blå Kors åpner ny videregående skole i Grimstad.

Blå Kors starter opp den nye videregående skolen i Grimstad skoleåret 22/23. Fra før driver organisasjonen fire andre videregående skoler i ulike deler av landet.

– Blå Kors har bred erfaring og kompetanse når det kommer til å drive skoler for elever som av en eller annen grunn har behov for særskilt tilrettelagt opplæring. Gjennom våre ulike skoler møter vi hver dag skoleelever som har ekstra utfordringer og vi har som mål at elevene opplever trygghet i hverdagen og finner troen på seg selv. Mestringsopplevelser er svært viktig i denne sammenhengen, sier Stiansen.

Målgruppen til Blå Kors sin nye videregående skole er i utgangspunktet elever som ønsker å ta fagbrev, men som vil ha behov for ekstra tilrettelegging og som kan dokumentere dette.

Oppstart

Frode Stiansen har allerede hatt sitt virke på skolen siden august, og første medarbeider begynner 1.februar i år. Deretter blir det tilsettinger fram mot skolestart i august neste år. Første året vil skolen ha tilbud på Vg1-nivå i programfagene «Salg, service og reiseliv», «Helse- og oppvekstsfag» og «Bygg- og anleggsteknikk». Den nye skolen blir lokalisert i tredje etasje i Grooseveien 36 og vil ha 108 elevplasser når den er ferdig utbygd. Ombyggingsarbeidet av startet opp rett over nyttår i år.

Rekruttering av elever

–Vi vil drive utadrettet virksomhet i forhold til rekruttering av elever. Arbeidet med ansettelser av lærere skal være ferdig senest 1. mai neste år, sier Stiansen slik at de får tid til å planlegge den nye skolen før vi starter opp med elevene.

Rektoren ser frem til å nå enda flere elever med det nye skoletilbudet. Blå Kors har i sin strategi vedtatt at det skal etableres flere nye videregående skoler. I tillegg til den nye skolen i Grimstad, skal det også åpnes ny skole på Ås i Follo i år og det er godkjent ny skole på Grenland, dvs. i Porsgrunn og Skiens området med oppstart høsten 2023.

– Foreldre og foresatte skal vite at vi gjør en ekstra innsats for å skape et rusfritt og godt læringsmiljø, sier Stiansen, og legger til at det bare er å ta kontakt med skolen via skolens hjemmesider.

Stiansen sier det også jobbes med å etablere samarbeid med arbeids- og inkluderingsbedriftene rundt Grimstad på tjenester som utplasseringsplasser slik at elevene får nødvendig praksis på en arbeidsplass i tiden de går på skolen. Selve læretida etter ferdig skolegang og bestått vg2 er det fylkeskommunen i eget fylke som har ansvaret for.

– Vi ser fram til å bli en arbeidsplass for mellom 30 og 35 ansatte i kommunen når skolen har på plass alle elevene den er godkjent for. En skal ikke se bort fra at man kan søke nye programfag slik at tilbudet kan økes eller eventuelt endres etter behovene man har i regionen, avslutter Stiansen.

Kontakter

Frode Stiansen, rektor ved Blå Kors Grimstad videregående skole, mobil: 920 14 105 e-post: frode.stiansen@blakors.no

Frode Stiansen, rektor ved Blå Kors Grimstad videregående skole

Om Blå Kors

Blå Kors
Storgata 38

22 03 27 40http://www.blakors.no

I Blå Kors jobber vi med forebyggende tiltak, spesielt rettet mot barn og unge, samt behandling og oppfølging etter behandling. Rus er en av våre største samfunnsutfordringer og Blå Kors har i over hundre år gjort en viktig innsats i Norge for å hjelpe personer som er direkte eller indirekte rammet.

Blå Kors eier og driver 54 virksomheter fordelt over store deler av Norge. Vi har behandlingsinstitusjoner, poliklinisk virksomhet, arbeid for barn og unge, videregående skoler, gatenære tiltak, boligsentre, lokale stiftelser og foreninger med mer.

Følg pressemeldinger fra Blå Kors

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Blå Kors