BKK styrker elbil-satsingen med ABB-ladere

ABB leverer 70 ladestasjoner til BKK for installasjon i norske storbyer.

ABB er en mangeårig leverandør av ladestasjoner til BKK og Lyse. Som en del av dette samarbeidet har partene avtalt en leveranse på ca. 70 ladestasjoner til BKK for installasjon i Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim i løpet av høsten.

BKK ekspanderer fortløpende sitt nettverk av elbilladere. 60 av de nye blir hurtigladere på 50 kilowatt. I tillegg utvider BKK med 10 nye lynladere som kan lade med 350/175 kW. Disse kan lade batteriene inntil syv ganger så raskt som konvensjonelle hurtigladere og bidrar dermed til mindre ladeangst gjennom vesentlig kortere opphold ved energipumpa. Reell ladehastighet er uansett avhengig av elbilens spesifikasjoner.

BKK samarbeider med Lyse i Stavanger, og totalt vil de to selskapene ha 220 ABB-ladere i Norge.

- BKKs ambisjon er å bli størst på elektrifisering i Norge. Vi vil stimulere til det grønne skiftet og satser derfor ambisiøst på å være godt representert med elbillading i norske byer og stadig flere fylker, forteller Odd Olaf Askeland, leder for elbillading hos BKK.

Skyløsninger

- Vi er stolte over å samarbeide med BKK, som nå akselererer bærekraftig biltrafikk i Norge, sier Gøran Salomonsen, leder for elektrifisering ved ABB i Norge.

Laderne støtter begge standarder for likestrømlading. I tillegg har flere ladere vekselstrømlading på inntil 22 kW. Leveranser skjer utover høsten 2019.

Laderne inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av skytilkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil. Løsningen inkluderer blant annet betalingsløsninger, god innsikt i bruksmønsteret, bedre styring, maksimal oppetid, økt effektivitet og optimal drift.

ABB er ledende innen ladeinfrastruktur med en installert base som nærmer seg 1000 ladestasjoner i Norge, og produkter for alle ladestandarder. ABB tilbyr standardladere, hurtigladere og lynladere for de fleste applikasjoner i private og offentlige miljøer. Med ABBs ladere kombineres maksimal brukersikkerhet med fleksibilitet og mange tilpasningsalternativer.

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB åpner produksjonsanlegg for energilagringssystemer1.11.2019 13:00:00 CETPressemelding

ABB produserer energilagringssystemer for jernbane, el- og trolleybusser og el-lastebiler ved et nytt produksjonsanlegg i Baden, Sveits Energilagringssystemene bidrar til å redusere utslipp og øke energieffektiviteten. Fremtidig bruk inkluderer applikasjoner i trolleybusser i flere sveitsiske byer ABB åpnet nylig sin nye fabrikk for energilagringssystemer for mobilitet i Baden i Sveits. Åpningen ble markert med en seremoni hvor kunder, politikere og medierepresentanter var tilstede. Energilagringssystemene vil bli brukt i jernbaner, el- og trolleybusser og el-lastebiler. Anlegget representerer en viktig investering i Sveits som produksjonsland samt at det gir merverdi for applikasjoner i inn- og utland. Utslippsfri transport ABB har allerede mottatt ordre på energilagringssystemer fra flere bilprodusenter i forskjellige land. I andre applikasjoner vil løsningene blant annet bli brukt i nye trolleybusser i de sveitsiske byene Zürich, Lausanne og Fribourg. Energilagringssystemer er en nø

ABB kobler verdens største havvindpark til Storbritannias kraftnett30.10.2019 15:30:00 CETPressemelding

Første gangs bruk av høyspent likestrøms-teknologi (HVDC) med lavere miljøavtrykk for tilkobling av havvindparker i Storbritannia Doggerbank havvindpark vil gi energi til 4,5 millioner hjem Prosjektet vil øke britisk havvindkraftkapasitet med 3,6 GW, tilsvarende fem prosent av landets totale kraftproduksjon ABB er valgt av Equinor og britiske SSE Renewables for å levere høyspent likestrøm-omformerstasjoner (HVDC Light®) for å koble verdens største havvindpark, Doggerbank i Nordsjøen, til Storbritannias kraftnett. Dette er første gang HVDC-teknologien brukes for havvind i Storbritannia. ABB skal levere teknologi med et av de minste miljøavtrykkene gjennom det mest kompakte omformerstasjonsdesignet kombinert med det laveste energitapet i kraftindustrien. ABB vil levere HVDC Light®-omformersystemer, mens Aibel vil levere to HVDC-omformerplattformer. I 2016 inngikk ABB og Aibel et samarbeid om design, prosjektering og optimalisering av havvindkobling. Equinor sentral - Å vinne kontraktene