BKK styrker elbil-satsingen med ABB-ladere

ABB leverer 70 ladestasjoner til BKK for installasjon i norske storbyer.

ABB er en mangeårig leverandør av ladestasjoner til BKK og Lyse. Som en del av dette samarbeidet har partene avtalt en leveranse på ca. 70 ladestasjoner til BKK for installasjon i Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim i løpet av høsten.

BKK ekspanderer fortløpende sitt nettverk av elbilladere. 60 av de nye blir hurtigladere på 50 kilowatt. I tillegg utvider BKK med 10 nye lynladere som kan lade med 350/175 kW. Disse kan lade batteriene inntil syv ganger så raskt som konvensjonelle hurtigladere og bidrar dermed til mindre ladeangst gjennom vesentlig kortere opphold ved energipumpa. Reell ladehastighet er uansett avhengig av elbilens spesifikasjoner.

BKK samarbeider med Lyse i Stavanger, og totalt vil de to selskapene ha 220 ABB-ladere i Norge.

- BKKs ambisjon er å bli størst på elektrifisering i Norge. Vi vil stimulere til det grønne skiftet og satser derfor ambisiøst på å være godt representert med elbillading i norske byer og stadig flere fylker, forteller Odd Olaf Askeland, leder for elbillading hos BKK.

Skyløsninger

- Vi er stolte over å samarbeide med BKK, som nå akselererer bærekraftig biltrafikk i Norge, sier Gøran Salomonsen, leder for elektrifisering ved ABB i Norge.

Laderne støtter begge standarder for likestrømlading. I tillegg har flere ladere vekselstrømlading på inntil 22 kW. Leveranser skjer utover høsten 2019.

Laderne inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av skytilkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil. Løsningen inkluderer blant annet betalingsløsninger, god innsikt i bruksmønsteret, bedre styring, maksimal oppetid, økt effektivitet og optimal drift.

ABB er ledende innen ladeinfrastruktur med en installert base som nærmer seg 1000 ladestasjoner i Norge, og produkter for alle ladestandarder. ABB tilbyr standardladere, hurtigladere og lynladere for de fleste applikasjoner i private og offentlige miljøer. Med ABBs ladere kombineres maksimal brukersikkerhet med fleksibilitet og mange tilpasningsalternativer.

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus9.10.2019 17:30:00 CESTPressemelding

Mobil og autonom YuMi® laboratorierobot designes for å arbeide sammen med medisinsk personale og laboratoriearbeidere Nye robotteknologier skal utvikles i ABBs første globale forskningssenter for helseteknologi, ved Texas Medical Center (TMC) Innovation Institute i Houston Det globale markedet for ikke-kirurgiske roboter anslås å nå nesten 60 000 innen 2025, nesten en firedobling siden 2018 ABB åpnet i dag sitt første globale forskningssenter for helseteknologi, på Texas Medical Center (TMC) campus, i Houston, Texas - og viste frem en rekke teknologi-konsepter, inkludert en mobil YuMi®-robot. Den skal designes for å hjelpe medisinsk- og laboratoriepersonell med lab- og logistikkoppgaver i sykehus. Selvkjørende robot Den toarmede, mobile YuMi® vil kunne navigere automatisk rundt mennesker samtidig som den lærer å finne forskjellige ruter fra et sted til et annet. Den har potensial til å gjennomføre et bredt spekter av repeterende og tidkrevende aktiviteter, inkludert klargjøring av medi