Bjørnstad/Christensen/Drecker aktuelle med fantastisk ny musikk

Singelen "My Suitcase and Me" er fra kommende album "Between Hotels and Time", skapt av tre gode venner og artister.
Foto: Bjørn Opsahl

Det har gått 44 år siden Ketil Bjørnstad møtte Lars Saabye Christensen for første gang. Sammen har de skapt musikk tidligere, også med Drecker på vokal. «Suite of Poems» ble utgitt i 2018, og det er ikke noe tvil om at deres samarbeid har vært og fortsatt er en suksess. Tre kunstnere som utfyller hverandre med hver sine styrker.

Anneli Drecker er mest kjent for å være sanger i det elektroniske drømmepop bandet «Bel Canto». På denne utgivelsen er det et veldig annet musikalsk uttrykk, med kun piano som akkompagnement. Drecker sin vokal er full av kontraster – noen ganger lett, lys og luftig, andre ganger varm og jorda.

"Melodien er så til de grader skrevet for Anneli Drecker. Allerede første gang vi sto på scenen sammen, under Vossajazz i 2000, skjønte jeg at jeg hadde funnet en sanger som fullt ut skjønte hvor jeg ville med mine melodier, ja, som videreførte dem med sitt unike nærvær og sin helt spesielle vokalkunst. Vi sang My Suitcase And Me inn på første forsøk. Hadde ikke øvd sammen på den en gang. Vi bare visste så godt, begge to, der i Propeller studio, hvor vi ville."  sier Ketil Bjørnstad.

Forfatter og poet Lars Saabye Christensen har blitt anerkjent i både inn og utland for sine tekster, men han har også en stor interesse for musikk og har vært tekstforfatter for mange musikalske prosjekter tidligere.

"Jeg kan jo si, som komponist i denne sammenhengen, at teksten til Lars traff meg med full kraft. I diktet bønnfaller dikteren sin egen koffert om ikke å forlate ham. Det var så mye mer han hadde ønsket å gjøre her i livet. Jeg tror alle som har levd en stund, eller som er rammet av sykdom, kan gjenkjenne denne lengselen etter det tapte." forteller Bjørnstad.

Albumet "Between Hotels and Time" kommer 21.oktober.

Foto: Bjørn Opsahl
Cover: "My Suitcase and Me"