Bjørn Steinar Johansen er fylkesvinner til prisen Årets ildsjel

Bjørn Steinar Johansen har vært engasjert i Troms Fotballkrets i imponerende 70 år. Nå er han fylkesvinner fra Troms og Finnmark, og kan vinne prisen Årets ildsjel.
Bjørn Steinar Johansen ble overrasket av nestleder i Troms og Finnmark idrettskrets, Inger Lise Brones. Foto: Vetle Eggen.

Johansen ble overrasket av hele elitelaget til Tromsø, samt nestleder i Tromsø idrettskrets på Alfheim stadion tirsdag kveld. Johansen er én av totalt 11 fylkesvinnere som nå kjemper om den gjeve prisen Årets ildsjel. Prisen deles ut på Idrettsgallaen i Trondheim 8. januar.

Se video fra overraskelsen og last den ned her.

Juryens begrunnelse:

Fra leking med lærkula på idrettsplassen på Tromsøya, til organisert fotball og nordnorsk cupmester i 1956, har fotballen vært en sentral del av Johansens liv.

Som spiller var han rask, taklingssterk, spilte med stor innsats og hadde et enormt vinnerinstinkt. I 1969 måtte han legge opp som følge av skade, og ble følgende sesong en del av laglederteamet rundt A-laget. Han har vært oppmann, fotballformann, og stilte opp som trener i aldersbestemte klasser da sønnene begynte å spille. De siste godt og vel tretti årene har han vært klubbens materialforvalter, en funksjon som stadig har blitt mer arbeidskrevende. I fotballsesongen er han i aktivitet hver dag med vasking og tørking av spilledrakter og treningstøy hvoretter det skal brettes og legges i kurvene til spillerne, hvor de til enhver tid finner rent tøy.

Om priskategorien Årets ildsjel:

Over hele landet er det tusenvis av frivillige ildsjeler som gjennom hele året legger ned en uvurderlig innsats for sine klubber og utøvere. Vinneren mottar prisen for Årets ildsjel under Idrettsgallaen. Årets ildsjel deles ut i samarbeid med Norsk Tipping.

Følgende kriterier må være oppfylt for å bli nominert:

1. Årets ildsjel har, uansett alder, gjort en solid frivillig, uegennyttig innsats i idretten utover det man kan forvente i den spesielle tiden vi har vært igjennom.
2. Årets ildsjel kan ikke være ansatt i klubben

Det velges ut 11 fylkesvinnere som i november 2021 vil bli overrasket av en idrettsprofil. Juryen for Årets ildsjel vil plukke ut tre finalister av de 11 fylkesvinnerne. Juryen består av Kjetil André Aamodt, Marit Bjørgen, Olaf Tufte, Aida Dahlen, Are Strandli, Heidi Støre, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Silje Norendal og Berit Kjøll.

Les mer om Idrettsgallaen

Bjørn Steinar Johansen er Troms og Finnmark sin fylkesvinner til prisen Årets ildsjel. Foto: Vetle Eggen.