Bjølsen Valsemølle varmer opp til kommende album

Nå er det bare tre uker til Bjølsen Valsemølle slipper sitt nye album. Foto: Grappa Musikkforlag

Bjølsen Valsemølle slipper i dag den andre singelen fra deres kommende album.

Albumet heter Sanger om kjærlighet, og den dagens nye singel er selve tittelsporet. Denne gangen beveger bandet seg ut i et vakkert, lavmælt og akustisk landskap. Ifølge frontfigur Trond Ingebretsen er dette historien om hans forhold til musikken gjennom livet.

– Fra mors sang i barndommen og gjennom min egen musikalske oppvåkning på sekstitallet, ble solidaritet et viktig begrep i mitt forhold til musikken, sier Ingebretsen.

– Dette er historien om en mann som ennå har trua, og nekter å kaste inn håndkleet. En mann som fortsatt ser frihetens skjelvende flamme brenne der ute.

Hør singelen «Sanger om kjærlighet» her!

Sanger om kjærlighet gis ut på Grappa Musikkforlag den 31. mai. Denne singelen følger albumets førstesingel «Små ting», som ble sluppet i slutten av mars.

Foto: Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Jan Bøhler er ute med sommerlig singel og musikkvideo3.7.2020 08:47:00 CESTPressemelding

En aldri så liten sommerhilsen fra Jan Bøhler er ute på alle plattformer i dag. Hør singelen «Sommerbildene våre» her, og se den nye musikkvideoen her! I fjor slapp endelig Jan Bøhler sitt debutalbum, Enkel Type, og førstkommende fredag henter vi ut én av låtene herifra. Om den forteller Jan: – I disse varme, gode sommerdagene når vi har tid til å la inntrykkene synke inn, opplever vi natur og verden rundt oss på en annen måte. Små ting som vi ellers raser forbi, kan gi rike opplevelser og stemninger. Det er dette «Sommerbildene våre» handler om. At når vi her til lands ikke har så mange varme sommerdager, er det desto viktigere å ha dem med oss hele året, fordi de gir oss mye å leve på av sinnsro, energi, glede og nærhet når hverdagen kommer. Med andre ord er dette en knallfin musikalsk kompanjong å ha med seg gjennom den neste tiden.

Arve Tellefsen gir ut album med forsvunnede opptak2.7.2020 11:07:24 CESTPressemelding

Arve Tellefsen og Kaare Ørnung – et begrep i norsk musikkliv. Utgivelsen ‘Serenade’ solgte over 25000 eksemplarer. Arve og Kaare hadde enda fler iørefallende klassiske perler på repertoaret, og gikk direkte i studio. Men hvor ble det av disse opptakene? Forsvunnet – inntil nå! Albumet 'Haijn Kaare Ørnung å Æ' er ute i morgen, 3. juli. Arve Tellefsen og Kaare Ørnung startet sitt samarbeid i 1965. De to ble folkeeie og reiste land og strand rundt i flere tiår fremover, med talløse opptredener også på radio og TV. Så en dag i 2007 dukket det opp en innspilling som begge hadde glemt: ‘det låter jævla bra!’ Kaare var svært opprømt da han ringte Arve en morgen. Han hadde ryddet hjemme og kom da over en kassett som han satte på for å høre hva det var for noe. «Og så var det oss to, det hørte jeg med en gang. Men det kunne for så vidt like gjerne vært Jascha og Vladimir, for det låter jævla bra!» ropte Kaare inn i telefonen. Arve bemerker lakonisk at de to alltid var på fornavn med sine forbil

Elin Furubotn er klar med plateutgivelse i Tyskland29.6.2020 10:21:47 CESTPressemelding

Det aller viktigste for plateartisten, komponisten og tekstforfatteren Elin Furubotn er å bli forstått. I Tyskland forstår de ingenting. Likevel er de begeistret for Furubotn, som synger på kav rogalands-dialekt. Lanseres i Tyskland i juli Furubotn, som slapp sitt åttende album «Blikk» i februar, lanserer utrolig nok samme album i Tyskland i midten av juli. Hun har også tidligere - i 2012 og 2014 - gitt ut musikk internasjonalt med albumet «Å nærme seg det nære» med Stavanger Symfoniorkester og «Heilt Nye Vei», hvor sistnevnte album førte til en Indie-award (pris) for beste album i hennes kategori i USA. Historiene aller viktigst Tekstene er det mest signifikante med sangene til den radiovennlige artisten Elin Furubotn, noe som kan oppfattes som absurd i forhold til Tysklands-utgivelse. Hun har små historier knyttet til hver enkel sang og ofte et skråblikk på hverdagen, med en god dose humor. «Morsom historieforteller», skrev journalist Tor Hammerø om Furubotn sine låter i 2014. Hennes

Folkekjære artister covrer Lillebjørn Nilsen med Oslo Filharmonien26.6.2020 11:00:00 CESTPressemelding

En sommeroverraskelse fra Grappa Musikkforlag i samarbeid med Oslo kommune er ute nå! Det er en sang som er ført i pennen av én av våre største låtskrivere, og som her blir sunget av noen av landets mest profilerte sangere. Hør «God natt Oslo» her! Med sanger som «Tanta til Beate», «Crescendo i gågata», «Barn av regnbuen», og en flora til, har Lillebjørn Nilsen vært en hel sentral figur i norsk musikkhistorie. I år er et ekstra spesielt år, for i desember fyller gitarkameraten 70 år. Det er selvsagt at det skal markeres. I den anledning er Grappa Musikkforlag stolte av å kunne annonsere at Lillebjørns sang «God natt Oslo» med et aldri så lite stjernelag av musikere er ute i ny prakt nå. Med 100-års jubilanten som er Oslo Filharmonien i ryggen, er det Tuva Syvertsen (Valkyrien Allstars), Frida Ånnevik, og Lars Lillo-Stenberg (deLillos) som deler på mikrofonen for å gi det som er en uforglemmelig utgave av én av Lillebjørns mangfoldige klassikere. Det jobbes dessuten med et album hvor «G

The Humble Servants er tilbake med ny singel!26.6.2020 09:22:00 CESTPressemelding

I dag er dagen for et gledelig og sommerlig gjensyn med The Humble Servants, som er ute med «Summersong». Hør den nye singelen her! Det er åtte år siden The Humble Servants gav ut Down to the Bone, et album som høstet gode kritikker og ble satt stor pris på. Med Paal Flaata og Live Miranda Solberg (Louien) som vokalister, Lars Fredrik Beckstrøm som låtskriver og med erfarne musikere på laget, skapte de et følsomt, melodisk, men også utadvendt folk/pop/country album. – Vi tenkte det var på tide med et livstegn fra oss, og det føles godt og riktig å hylle sommeren, kjærligheten og livet, etter en lang og vanskelig vår. «Summersong» er en utadvendt, positiv, catchy låt som vi er blitt veldig glad i, så det er gøy å kunne gi den videre. Look at the Sun, it´s shining brightly, forteller The Humble Servants.

Ny singel fra Valkyrien Allstars er ute nå26.6.2020 09:06:12 CESTPressemelding

Hør «alt går an å la vær» her! Siden debuten i 2007 har Valkyrien Allstars, med Tuva Syvertsen i spissen, vært forut sin tid på folkemusikk-feltet. Med sin kontinuerlige innovasjon i snart 15 år har de skapt en signatursound med en kløktig miks av moderne pop og folkemusikk, som har gjort dem til ett av landets sterkeste navn å ha på plakaten. Etter singler som «slutte å bynne» og «midtstripa» fortsetter Valkyrien Allstars med dette med den nye singelen «alt går an å la vær». Ifølge Tuva handler den om å ikke ta noe dritt dra noen. – Refrengets gjentagende og smått paranoide 'alle lyver, alle bare lyver’ peker på en mistro til omverdens agenda, og er ment som en påminnelse om at uansett hva som skjer er det ingen som kan eie deg, forteller hun videre. Valkyrien Allstars sitt nye album slippes 4. september.