Bistår Quantafuel med gjenvinningsanlegg for plastavfall

Rambøll skal utarbeide en plan for et nytt gjenvinningsanlegg for plast i Danmark. Anlegget til Quantafuel skal konvertere plastavfall til miljøvennlige kjemikalier som kan brukes til produksjon av ny plast.

Anlegget som konverterer plastavfall til miljøvennlige kjemikalier som åpnet tidligere i år i Skive, Danmark.

Formålet med det nye anlegget er å anvende plastavfall fra lokale leverandører for å produsere miljøvennlige kjemikalier. Disse kan benyttes i plastindustrien og dermed øke andelen av gjenvunnet materiale i plasten. Prosessen er basert på en unik og gjennomtestet teknologi, som anvender katalysesystemer til å spalte pyrolysegass. Deretter destilleres materialene i verdifulle produkter som eksempelvis høykvalitets nafta – en essensiell bestanddel i produksjon av plast – til plastindustrien. Rambøll er rådgiver på utvikling og design, og skal sammen med Quantafuel industrialisere og standardisere teknologien globalt.

- Rambøll har en sterk global tilstedeværelse og rådgivningstjenester som skiller seg ut fra konkurrentene. Deres erfaring innen olje og gass, prosessanlegg og avfallshåndtering vil gi oss en verdifull innsikt i hvordan vi skal industrialisere vår unike katalyseteknologi og redusere miljøpåvirkningen fra plastavfall, sier Kjetil Bøhn, administrerende direktør i Quantafuel.

Et bidrag til bedre miljø
Plastavfall er et økende miljøproblem, og opp til 13 millioner tonn plast ender i dag på avfallsdeponier eller i naturen. Plastproduksjonen globalt øker med om lag fire prosent i året, og de fleste land begynner derfor å sortere, gjenbruke, gjenvinne og utnytte energien i plasten på avfallsenergianlegg. EU har i sin handlingsplan for sirkulær økonomi satt nye obligatoriske krav til andel gjenvunnet innhold i plast, og organisasjoner og virksomheter støttet av EU-kommisjonen har forpliktet seg til å bruke ti millioner tonn gjenvunnet plast innen 2025.

Med den sirkulære økonomien som kjerneprinsipp for katalyseteknologien, vil Quantafuels gjenbruk av plastavfall til produksjon av kjemikalier i høy kvalitet ikke bare bidra til et bedre miljø, men også være et supplement til tradisjonell mekanisk gjenbruk av plast.

Lang erfaring gir grønn gevinst
- Våre ansatte i Norge og Danmark har demonstrert vår omfattende kompetanse på flere områder for Quantafuel, og vi er stolte over at de har valgt oss som sin partner i dette prosjektet. Vi har arbeidet i olje- og gassindustrien i mer enn femti år, og har bygget opp en omfattende kunnskap som vi nå kan bruke i en bæredyktig kontekst. Det viser at selv om energisektoren beveger seg i en grønnere retning, så er vår kompetanse og erfaring innen olje og gass stadig verdifull og relevant, sier John Sørensen, Executive Director i Ramboll Energy.

I planen for det nye anlegget, som forøvrig ikke er endelig bestemt hvor skal ligge, vil Quantefuel og Rambøll undersøke mulighetene for å utføre et standard-design for flere fremtidige liknende anlegg for plastgjenvinning i Europa.

Quantafuel åpnet tidligere i år sitt første anlegg i Skive i Danmark. Anleggets årlige kapasitet er 20 000 tonn plast i året som ellers ville blitt eksportert eller sendt til forbrenning.

For henvendelser:

Dag A. Nilsen, Director Business Devolpment, Rambøll – mob. 488 93 227

Om Quantafuel
Quantafuel har som mål å begrense avfall og fremme bæredyktig håndtering av jordens ressurser. Firmaet har 50 års erfaring og har utviklet sine teknologier gjennom mer enn 10 år. Ved å konvertere nesten alle former for plastavfall til miljøvennlig brensel og kjemikalier, bidrar Quantafuel vesentlig til at begrense forurensing og klimagassutslipp og skaper samtidig lokale arbeidsplasser. Quantafuels første europeiske anlegg ligger i Greenlabs grønne industripark i Skive.

Anlegget som konverterer plastavfall til miljøvennlige kjemikalier i Skive, Danmark.

Rambøll er et av Norges ledende selskap innen rådgivende ingeniørtjenester, arkitektur og design. I Norge har vi 16 kontorer med om lag 1500 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter.