Bispenominasjon fra Borg bispedømmeråd klar

Borg bispedømmeråd har nominert 5 kandidater til å bli biskop etter Atle Sommerfeldt.
Bispekandidatene i Borg. F.v.: Domprost Kari Mangrud Alvsvåg, personal- og lederutviklingssjef Ole Martin Grevstad, prost Kåre Rune Hauge, professor Harald Hegstad, prost Kristine Sandmæl.

– Kandidatene har bred kompetanse fra ledelse i kirke og næringsliv, teologi, kommunikasjon, og internasjonale relasjoner, sier Karin-Elin Berg, leder av Borg bispedømmeråd. – Det har vært viktig for oss å sette sammen en bred liste, som avspeiler et mangfoldig bispedømme. Vi vet at alle disse ville kunne bli gode biskoper i Borg.

Dette er de fem nominerte: (i alfabetisk rekkefølge)

• Domprost Kari Mangrud Alvsvåg
  • Personal- og lederutviklingssjef Ole Martin Grevstad
  • Prost Kåre Rune Hauge
  • Professor Harald Hegstad
  • Prost Kristine Sandmæl

Leder for Borg bispedømmeråd, Karin-Elin Berg, er glad for engasjementet som har vært rundt nominasjonen. Da rådet ba om forslag til navn fra offentligheten, fikk man 80 ulike navn fra 300 forslagsstillere. Etter intervjuer og behandling i rådet, står det igjen fem kandidater som rådet mener vil være godt egnet til å bli biskop i Borg bispedømme.

– Vi er opptatt av biskopens funksjon i samfunnet i dag, fortsetter Berg. – Tidlig i prosessen ba vi derfor folk i Borg om innspill på hva biskopen bør ha særlig fokus på i sitt arbeid. Det var tydelig at det er et stort ønske at biskopen jobber for å synliggjøre kirkens budskap i media og det offentlige rom, utvikle menighetenes arbeid rundt i bispedømmet og arbeide for styrket samhandling mellom kirken og kommunen/lokalsamfunnet.

Prosessen videre
Mange instanser har ulike roller i nominasjon, avstemming og tilsetting av ny biskop i Borg.
Kirkerådet tilsetter ny biskop i sitt møte i Fredrikstad 10.-11. februar 2022.

Karin-Elin BergLeder Borg Bispedømmeråd

Tel:920 20 851