Bird

Bird og Google sikrer bedre parkering av elsparkesykler i norske byer

Det globale elsparkesykkelselskapet Bird får teknologikjempen Google med på laget. Sammen vil de gjøre det lettere for norske brukere å parkere effektivt, elegant og enkelt.

– Vi må få slutt på dårlig parkering. Det skaper irritasjon og er til hinder for fotgjengere og trygg trafikk. Teknologien vi nå lanserer med Google, gjør parkeringen mer nøyaktig og øker sannsynligheten for god og riktig parkering i bybildet. Det blir en «gamechanger» innen mikromobilitet, sier en entusiastisk Jonas Lefebure, Norgessjef i Bird.

Bird opererer i en rekke norske byer, og er en av åtte aktører som kjemper om å få tillatelse til å tilby sine kjøretøy i Bergen.

Utviklet i samarbeid verdens største tek-selskap

Bird tar i bruk Google-teknologi for å gjøre det lettere å parkere riktig, og redusere antallet feilparkerte elsparkesykler i norske byer. Teknologien er et resultat av et ønske om å utvikle nye metoder for å løse parkeringsutfordringene.

– Ved å benytte Googles teknologi og enorme mengder data, gjør vi det mulig å geo-lokalisere hvordan elsparkesyklene parkeres i sanntid, basert på bildene som blant annet brukes i Google Maps, sier Jonas Lefebure.

Slik fungerer Bird VPS

• Brukeren parkerer elsparkesykkelen og blir bedt om å ta en rask skanning av omgivelsene.
  • Mobilen gjenkjenner miljøet gjennom kameraet, og Bird VPS bruker bevegelsessporing for å få forståelse av overflater, belysning og plassering.
  • Systemet sammenligner bildene med Googles base av data og gatebilder.
  • Hvis kjøretøyet er parkert korrekt, basert på Googles gatebilder og kommunens forskrifter, godkjennes parkeringen.

– Annen parkeringsteknologi oppdager om en sparkesykkel er parkert innenfor eller i nærheten av et forhåndsbestemt område, mens Bird VPS gjør at man har kontroll ned på centimeternivå, sier Jonas Lefebure, Norgessjef i Bird.

Birds VPS (Visual Parking System) drives av Googles: ARCore Geospatial API.

Om Bird

Bird
Bryggegata 6
0250 Oslo

Bird er et globalt selskap med hovedkvarter i USA, og ble grunnlagt i 2017 som den første tilbyderen av delte elsparkesykler. Nå, over seks år senere, er selskapet i mer enn 25 land og har mikromobilitet-tilbud i over 400 forskjellige byer.