Frelsesarmeen

Biografi om Frelsesarmé-høvding

Del
"Jeg er en kriger", erklærte Haakon Dahlstrøm. Han kjempet for kjærligheten og for Gud, og ble slik en av Frelsesarmeens mest markante skikkelser. En nyskreven biografi lar flere bli kjent med hans spennende personlighet og eventyrlige liv. Foto kan benyttes ved kreditering av Frelsesarmeen.

Åndshøvdingen, landslederen, musikeren, hymnologen, forkynneren - alle disse er begrep som er brukt om kommandør Haakon Dahlstrøm (1907–2006). 

Satte avtrykk

Det er Emil Skartveit som har skrevet biografien. Han kan fortelle at vårt langstrakte land har mange avtrykk etter kommandøren.

- Han arbeidet i så mange kriker og kroker av Norge. Og overalt var det menneskemøtene som sto i fokus. Han var ikke så god på small talk, men hadde en egen evne til å komme i snakk om det som virkelig betød noe.

Det gjorde at Dahlstrøms navn den dag i dag fremkaller levende minner i Stavanger, Tromsø, Farsund, Sauda, Halden, Skien, Oslo, Trondheim, Vålerenga, Gol, Finnsnes, Berlevåg, Hammerfest og Brønnøysund - for å nevne noen av stedene. I tillegg huskes han med varme og glede både på Færøyene, i Ghana, Nigeria og Finland, hvor han også virket.

 

'Jeg er ingen blomst!'
Boktittelen er et sitat fra Dahlstrøm selv. Det kom som en reaksjon på en sangtekst han opplevde som livsfjern skjønnmaling av det å være en kristen. For Haakon Dahlstrøm kjempet en kamp. At mennesker skulle bli frelst var hans lidenskap, og han så seg selv som Guds kriger for å nå dette målet. Denne drivkraften sendte ham over iskalde vidder og gjennom fuktige jungler. Helt til han en tirsdag i oktober 2006, nær 100 år gammel, sier 'i kveld trenger jeg ikke kveldsmat, Herren skal hente meg hjem til seg i natt'.
Den kvelden fikk krigeren endelig hvile. 

 

Om forfatteren

Emil Skartveit (f. 1963) er litterær medarbeider ved Frelsesarmeens hovedkvarter. Han har tidligere skrevet musikkspillene Grieg i 100 og Mozart i 100, og også tekster til flere korverk. Videre er han forfatter av boken Øyeblikk av evighet (1999). I 2006 vant han den nynorske feiringssalmekonkurransen med salmen «Guds barn, nett no». Han er fra Stavanger, og i sin tid som frelsesoffiser arbeidet han i for eksempel Vadsø og Stord.

 

Kjøp på nett

Boken er gitt ut på Lunde forlag, og koster 349 kroner. Den kan kjøpes på Frelsesarmeens nettbutikk:

 


Kontakt

Forfatter Emil Skartveit: 48 04 50 97
Pressekontakt Ann Hege Skogly: 93 46 73 52
 

Motta varsel hver gang vi legger ut en pressemelding ved å sende navn på deg selv og mediet du jobber for til Ann Hege Skogly.

Bilder

cover-bilde av boken Jeg er ingen blomst
cover-bilde av boken Jeg er ingen blomst
Last ned bilde
Forfatter Emil Skartveit
Forfatter Emil Skartveit
Last ned bilde
Forkynneren.
Forkynneren.
Last ned bilde
Haakon Dahlstrøm hadde dyretekke.
Haakon Dahlstrøm hadde dyretekke.
Last ned bilde
Også som pensjonist stod han gjerne julegrytevakt. Her på Universitetsplassen i Oslo.
Også som pensjonist stod han gjerne julegrytevakt. Her på Universitetsplassen i Oslo.
Last ned bilde
Alltid på reise; denne gangen til Træna.
Alltid på reise; denne gangen til Træna.
Last ned bilde

Om Frelsesarmeen

Frelsesarmeen
Frelsesarmeen
Postboks 6866 St. Olavs Plass
0130 Oslo

22 99 85 00http://www.frelsesarmeen.no

Frelsesarmeen er en kristen kirke, bevegelse og organisasjon som arbeider i over 130 land og har til sammen 300 enheter rundt i Norge. 

Gjennom rause og inkluderende møteplasser bidrar Frelsesarmeen til sosialt engasjement, tilhørighet og tro. Dørene våre er åpne for alle barn, unge, voksne, familier og eldre.

En sentral del av arbeidet er tjenester og tilbud for mennesker som lever i fattigdom, ensomhet eller rusavhengighet, de som sitter i fengsel, er utsatt for omsorgssvikt eller er ofre for menneskehandel, og de som er psykisk syke, pårørende, arbeidsledige eller arbeidsinnvandrere.

Frelsesarmeen har vært med å utvikle FNs bærekraftsmål og er en pådriver for å nå dem.

Følg pressemeldinger fra Frelsesarmeen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frelsesarmeen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frelsesarmeen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye