NAF

Bilstoler med nyeste sikkerhetsstandard til topps i ny NAF-test

Del

NAF har testet ni bilstoler for babyer. De tre som kommer best ut har en ting til felles: De er laget etter den nyeste sikkerhetsstandarden. - Nyere bilstoler blir stadig bedre og tryggere. Men vi mener at det fortsatt er behov for å skjerpe kravene til kollisjonssikkerhet, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF mener at kravet til sikkerhet ved frontkollisjon bør økes og sidekollisjon inkluderes i godkjenningen av alle bilstoler for babyer. (Foto: NAF)
NAF mener at kravet til sikkerhet ved frontkollisjon bør økes og sidekollisjon inkluderes i godkjenningen av alle bilstoler for babyer. (Foto: NAF)

Det finnes to gyldige standarder for godkjenning av bilstoler for baby. Den nyeste i-Size standarden (UN R 129) stiller krav til kollisjonssikkerhet ved sidekollisjon, mens den gamle R 44-standarden ikke stiller slike krav. Begge standardene er lovlige for salg i Norge.

- Både testvinneren fra BeSafe og bilstolene fra Bugaboo og UPPAbaby som ble nummer to og tre i testen er godkjent etter den nyeste sikkerhetsstandarden. Stolen som kom dårligst ut er godkjent etter den eldre standarden, forteller Ryste.

Ønsker høyere sikkerhetskrav

- Resultatet viser at økte sikkerhetskrav fungerer. Det er grunnen til at NAF ønsker strengere testkrav for bilstoler. Kollisjonssikkerhet ved bilstoler er i stadig utvikling og nyere stoler blir bedre og tryggere. Sikkerhetskravene er viktig for å drive frem utviklingen, sier Ryste.

Ryste understreker at alle de ni testede stolene er godkjent etter standarden som de er produsert etter, og at de tilfredsstiller de gjeldende kravene til kollisjonssikkerhet.

Stolene i NAF-testen er imidlertid testet etter strengere kriterier enn de er godkjent for. Testen har en høyere kollisjonspuls enn kravene tilsier, fordi vi mener det gir en mer realistisk bilde av belastningen ved en frontkollisjon. Testing for sidekollisjon er også gjort på alle stolene, også de som ikke er godkjent etter den nyeste standarden.

- Kravet til sikkerhet ved frontkollisjon bør økes og sidekollisjon inkluderes i godkjenningen av alle bilstoler for babyer, sier Ryste.

Solid testvinner

Med de strengere kriteriene enn standarden tilsier er det tre av ni stoler som ikke leverer på frontkollisjonstesten og to som ikke leverer på sidekollisjonstesten. En av stolene får dårlige tilbakemeldinger av panelet i brukertesten.

Testvinneren BeSafe iZi Go Modular X1 bestod testen med glans og gikk til topps med totalt 8,7 poeng.

-Testen viser at det er lurt å gå grundig til verks når man skal kjøpe bilstol. Sjekk tester, snakk med forhandlere og finn ut hvilken stol som passer til deres bruk og deres bil, sier Ryste.

Gir base best sikkerhet?

Bilstolen fra BeSafe ble kollisjonstestet både med base og uten base der stolen ble festet med setebeltene i bilen. Resultatet viser at det var svært liten forskjell i kollisjonstesten på stolen med og uten base.

- Resultatet er litt overraskende. Det føles tryggere å ha en bilstol med base til å feste i isofix-festene bilen, men det har ifølge testen lite å si for sikkerheten, sier Ryste.- Bruk av isofix gjør det likevel mye lettere å ta stolen inn og ut av bilen. Riktig montering av stolen bidrar i seg selv til sikkerheten til barnet. Vi anbefaler derfor som hovedregel at du kjøper en bilstol med isofix, avslutter Camilla Ryste.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

NAF mener at kravet til sikkerhet ved frontkollisjon bør økes og sidekollisjon inkluderes i godkjenningen av alle bilstoler for babyer. (Foto: NAF)
NAF mener at kravet til sikkerhet ved frontkollisjon bør økes og sidekollisjon inkluderes i godkjenningen av alle bilstoler for babyer. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom