Bilsalget i august: Seks ganger så mange elbiler som dieselbiler

Salgstallene for nye biler i august viser at det ble solgt nesten 6 000 nye elbiler, mot 1 000 dieselbiler. - Nå må Norge få en ladeinfrastruktur som gjenspeiler veksten i antall elbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Politikerne må ta et ansvar for at infrastrukturen holder tritt med utviklingen i den elektriske bilparken. (Foto: NAF)

Det elektriske bilsalget har økt med over 20 prosent på ett år. I august i fjor ble det solgt 4 713 elbiler. I år endte salget på 5704 nye elbiler. Dette skjer samtidig som det samlede nybilsalget i august er ned rundt 10 prosent fra i fjor, fra 12 000 til snaut 11  000 biler.

I august passerte elbilsalget 50 prosent av alle nybiler. Tidligere er det kun kvartalsmånedene mars og september som har gjort det samme, og kun tre ganger har dette skjedd.

- August ble dermed en usedvanlig bra måned for elbilomsetningen, sier Sødal.

NAF er urolig for at ladeinfrastrukturen i Norge henger for mye etter utviklingen i bilparken.

- Vi har sett at elbilveksten er så stor at veksten er større enn veksten i ladere. Myndighetene har en plan for flere elbiler, men de har ingen god plan for flere ladere. Det mener vi er en unnlatelsessynd, og resultatet av dette er et for dårlig dimensjonert ladenettverk, med ladekø, irritasjon og venting som resultater, sier han.

- Forbrukerne trenger flere ladere, og de trenger sterkere ladere. Nye modeller lader mye raskere enn tidligere års modeller, og dette må hurtigladerne langs veien gjenspeile, avslutter Nils Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Siste saker fra NAF

NAF: - Regjeringen «mangler» 6000 elbiler6.11.2020 07:00:00 CETPressemelding

Selv om elbilsalget så langt i år er opp over 10 prosent fra samme periode i fjor ligger regjeringen etter skjema. Det mangler fortsatt 6000 nye elbiler for å holde takten fram mot 2025, hvor alle nye biler skal være nullutslippsbiler. - Det selges for få elbiler sammenliknet med regjeringens mål. Dette er helt feil tidspunkt å snakke om å innføre moms på elbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.