Bilsalget i august: Seks ganger så mange elbiler som dieselbiler

Salgstallene for nye biler i august viser at det ble solgt nesten 6 000 nye elbiler, mot 1 000 dieselbiler. - Nå må Norge få en ladeinfrastruktur som gjenspeiler veksten i antall elbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Politikerne må ta et ansvar for at infrastrukturen holder tritt med utviklingen i den elektriske bilparken. (Foto: NAF)

Det elektriske bilsalget har økt med over 20 prosent på ett år. I august i fjor ble det solgt 4 713 elbiler. I år endte salget på 5704 nye elbiler. Dette skjer samtidig som det samlede nybilsalget i august er ned rundt 10 prosent fra i fjor, fra 12 000 til snaut 11  000 biler.

I august passerte elbilsalget 50 prosent av alle nybiler. Tidligere er det kun kvartalsmånedene mars og september som har gjort det samme, og kun tre ganger har dette skjedd.

- August ble dermed en usedvanlig bra måned for elbilomsetningen, sier Sødal.

NAF er urolig for at ladeinfrastrukturen i Norge henger for mye etter utviklingen i bilparken.

- Vi har sett at elbilveksten er så stor at veksten er større enn veksten i ladere. Myndighetene har en plan for flere elbiler, men de har ingen god plan for flere ladere. Det mener vi er en unnlatelsessynd, og resultatet av dette er et for dårlig dimensjonert ladenettverk, med ladekø, irritasjon og venting som resultater, sier han.

- Forbrukerne trenger flere ladere, og de trenger sterkere ladere. Nye modeller lader mye raskere enn tidligere års modeller, og dette må hurtigladerne langs veien gjenspeile, avslutter Nils Sødal.