Bilrutene skal være fri for is, snø og dugg før du kjører avgårde

NAF har gjort en uhøytidelig brukertest av ulike produkter for å fjerne is fra bilrutene. - Selv om man får tak i flere produkter for å fjerne isen på bilrutene, duger den gode, gamle isskrapen fremdeles, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.

NAFs uformelle test viser at det ikke er nødvendig å investere i dyre produkter for å få en isfri bil. Og det tar bare noen minutter å få isen av rutene. (Foto: NAF)

Brukertesten ble gjort på fire ulike biler. Motoren var avslått og motorvarmer ikke brukt. Islaget på rutene varierte, så dette var ingen vitenskapelig test. Bilene ble testet med følgende produkter:

• Isskrape
  • De-icer spray
  • Kjegleformet isskrape
  • Elektrisk isskrape

Det var den kjegleformete isskrapen som gjorde jobben raskest og dette er heller ikke noe dyrt produkt. Sprayen fjernet det tynne islaget, men da var halve flasken brukt opp. Den elektriske isskrapen gjorde jobben, men er dyr og nok en dings å lade. Den tradisjonelle isskrapen kom dårligst ut på tid, men hadde også den hardeste stålisen å fjerne.

- Denne uformelle testen viser at det ikke er nødvendig å investere i dyre produkter for å få en isfri bil. Med litt hjelp fra motoren og vifta i bilen, fungerer den tradisjonelle isskrapen helt fint. For å bli enda raskere klar til å komme seg avgårde, er den kjegleformede isskrapen et godt alternativ, mener Nils Sødal.

Straffbart å kjøre med dårlig sikt

Du er pliktig å fjerne is, dugg, snø og annet som hindrer sikten når du kjører bil. Hvis du ikke gjør denne jobben skikkelig før du kjører, risikerer du forenklet forelegg og i verste fall kan førerkortet bli beslaglagt.

- Du er en fare for andre i trafikken når sikten er minimal. Så for din egen og andre sikkerhet, fjern isen på rutene skikkelig før du kjører, avslutter Nils Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Siste saker fra NAF

Menn har større tro på egne sjåfør-evner enn kvinner8.3.2021 07:00:00 CETPressemelding

En fersk undersøkelse for medlemsorganisasjonen NAF viser at dobbelt så mange menn som kvinner ser på seg selv som en svært god sjåfør. - Det er ingen ting i ulykkesstatistikken som tilsier at kvinner er dårligere sjåfører enn menn, tvert imot. Vår klare oppfordring til kvinner på årets kvinnedag er å ta rattet selv og stole på egne ferdigheter, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.