Norad

Bill Gates hyller Norges vaksineinnsats, men advarer: - Verden må være mye bedre forberedt på neste pandemi

- Norge har vist et imponerende lederskap innen global helse, både før og under pandemien, fremhevet Bill Gates i sitt innlegg under Norad-konferansen i dag. Samtidig satte han søkelys på hvordan pandemien har rammet skjevt og forsterket ulikhet.
Bill Gates roste Norge for vaksineinnsatsen under sitt digitale innlegg på Norad-konferansen Vendepunkt tirsdag 25. januar. Foto: Bill and Melinda Gates Foundation

- Vi har sett hvordan smittebølgene har tvunget samfunn til å stenge ned, skadet lands økonomier og kastet millioner tilbake i fattigdom. De negative konsekvensene av pandemien har rammet allerede sårbare befolkninger uforholdsmessig hardt, sa Gates.

Han beskrev hvordan pandemien har økt gapet mellom fattige og rike og forsterket ulikhet i verden.

- Til tross for at vi har de gode vaksinene, har altfor få av de mest sårbare menneskene i lavinntektsland fått sin første dose. Den urettferdige vaksinefordelingen – kombinert med manglende finansiering av infrastruktur – har forsterket forskjellene i verden, sa milliardæren.

«Norgesvenn»

Bill Gates har gitt store deler av sin formue til å bekjempe fattigdom i verden, og har spesielt bidratt til å sikre livsviktige vaksiner til barn i utviklingsland – gjennom Bill og Melinda Gates Foundation. Stiftelsen har siden år 2000 vært en av Norges nære samarbeidspartnere innen global helse, gjennom blant annet vaksinealliansen GAVI, CEPI (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria.

- Norges støtte til noen av de mest effektive institusjonene innen global helse har vært avgjørende for den enorme fremgangen vi har sett de siste 20 årene. Det har vært en ære å jobbe sammen med dere for å akselerere vaksineinnsatsen rundt om i verden, spesielt nå under pandemien, sa Gates videre i sitt innlegg.

- Jeg vil rose norske myndigheter for sitt imponerende globale lederskap, både før og under pandemien, og for deres generøse internasjonale bistandsinnsats. Norge er et forbilde, understreket han. («Norway is a model for the world to aspire to»)

- Det er selvfølgelig oppmuntrende og motiverende at en som Bill Gates roser norsk innsats på viktige globale felt. Og du skal ikke se bort fra at rosen er fortjent, sier Norads direktør Bård Vegar Solhjell.

Behov for nye løsninger

Gates var i selskap med flere andre innflytelsesrike personer under Norad-konferansen Vendepunkt. Den kjente franske forskeren og forfatteren Thomas Piketty, nobelprisvinner i økonomi Esther Duflo, IEA-direktør Fatih Birol, dr. Ayoade Alakija og utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim var blant innlederne som diskutere nye innovative løsninger og strategier for å nå bærekraftsmålene:

Hva må til for å redusere forskjeller, ulikhet og fattigdom? Og hvordan sørge for sosial og økonomisk utvikling i fattige land, uten at det går på bekostning av klima og miljø?

- Vi er helt avhengig av privat kapital for å nå bærekraftmålene. Den totale bistanden i verden utgjør mindre enn et norsk statsbudsjett. Bistand alene kan ikke løse utfordringene vi står ovenfor. Bill Gates er et godt eksempel på hvor mye store aktører fra næringslivet kan bety og bidra i arbeidet for å nå bærekraftsmålene. Når vi slår oss sammen er mulighetene større for å finne nye banebrytende løsninger og sette penger i arbeid på en effektiv måte, understreker Norad-direktøren.

Utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim holdt også innlegg på Norad-konferansen og fremhevet at den norske satsningen på global helse, og spesielt vaksiner, har vært stabil og en viktig prioritering over mange år. Her har samarbeidet med Gates Foundation vært viktig.

-  Stiftelsen har vært en viktig samarbeidspartner på vaksinefeltet i over 20 år. Den pågående pandemien har vist hvordan god folkehelse og god helseberedskap avhenger av en godt vaksinert befolkning. Å sikre en global fordeling av vaksiner er også et bidrag i fattigdomsbekjempelsen, sier Tvinnereim.

- Som Bill Gates fremhevet – det allerede etablerte internasjonale vaksinesamarbeidet har vist seg å være viktig ikke bare for utviklingsland, men også for oss her hjemme. Det er fortsatt slik at vi ikke er trygge før alle er trygge, sier utviklingsministeren.

Likevel, verden var langt fra godt nok forberedt på koronapandemien, mener IT-milliardæren. Gates spådde selv, for flere år siden, at verden ville oppleve en pandemi «av dimensjoner få kunne forestille seg». Da var det få som tok han på alvor. Nå advarer han mot den neste pandemien.

- Skal vi klare å nå bærekraftsmålene innen 2030 – og utrydde fattigdom i verden – må vi være mye bedre forberedt på neste pandemi, understreket Microsoft-gründeren under Norad-konferansen.

Bilder

Gavi jobber målrettet med å vaksinere barn i Burundi. Foto: Ken Opprann.

Om Norad

Norad
Bygdøy allé 2

+47 23 98 00 00http://norad.no

Norad er direktoratet for utviklingssamarbeid. Vi jobber for at verden skal nå FNs bærekraftsmål. Sammen med våre partnere og på vegne av Norge jobber Norad for en grønnere framtid i en verden uten fattigdom. Menneskerettighetene skal respekteres og ingen utelates. Gjennom kunnskap og samarbeid sørger vi for at norske bistandsmidler bidrar til global utvikling. Sammen beveger vi verden.

Følg pressemeldinger fra Norad

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norad på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norad