Bilias hållbarhetssatsning fortsätter med uppstart av fälgrenovering

Bilia, som är en av Europas största bilkedjor, fortsätter nu sin hållbarhetssatsning och kompletterar bildemonteringsverksamheten inom Bilia Reuse med fälgrenovering. Fälgrenovering är en ny tjänst som kommer att erbjudas våra kunder som en del av Bilias affärsmodell att vara en One Stop Shop, som erbjuder bilägaren hjälp med allt bilen behöver. För de kunder som idag förvarar sina hjul på Bilias däckhotell är detta en tjänst som kommer att vara av stort intresse, och vi bedömer att den även kommer att vara intressant för nya kunder.

Som ett första steg i satsningen på fälgrenovering har Bilia ingått avtal om förvärv av 80 procent av aktierna i Felgteknikk Norge AS. Bolaget är ett mindre familjeföretag som nyligen flyttat in i ny anläggning med modern produktionsutrustning. Bilia avser som nästa steg att expandera fälgrenoveringsverksamheten till Sverige.

Bilias mål för 2025 är att förvara 600 000 hjul åt kunder på Bilias däckhotell. Idag förvaras cirka 375 000 hjul för kunders räkning. Bilias mål för 2025 är att renovera 100 000 fälgar per år. Satsningen förväntas 2025 bidra till Bilias omsättning med cirka 250 miljoner kronor.

”Fälgrenovering bidrar till ett mer hållbart samhälle genom återanvändning av material. Det kommer att vara en viktig del i vårt affärserbjudande till Bilias kunder. Jag är glad att vi genom förvärvet av Felgteknikk Norge AS får tillgång till den kompetens och produktionskapacitet som detta bolag byggt upp”, säger Per Avander, VD och koncernchef för Bilia.

Göteborg den 25 januari 2021

Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Fakta om Biliakoncernen

Bilia är en av Europas största bilkedjor med en ledande position inom service och försäljning av personbilar och transportbilar. Bilia har cirka 140 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Renault, Lexus, MINI, Dacia, Alpine samt transportbilar av ­märket Renault, Toyota och Dacia.

Bilia har idag en fullt utbyggd verksamhet med försäljning av nya bilar, e-handel, reservdelar och butiksförsäljning, service- och skadeverkstäder, däck och bilglas samt finansiering, försäkring, biltvätt, drivmedelsstationer och bildemontering under samma tak, vilket ger ett unikt erbjudande.

Bilia omsatte cirka 30 mdkr år 2019 och hade cirka 5 000 anställda.

Savaria (Sweden) completes the Offer to the shareholders in Handicare and extends the acceptance period4.3.2021 23:00:00 CETPress release

THIS PRESS RELEASE IS NOT AN OFFER, WHETHER DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG, JAPAN, NEW ZEALAND, SOUTH AFRICA, SWITZERLAND OR THE UNITED STATES OR IN ANY OTHER JURISDICTION WHERE SUCH OFFER PURSUANT TO LEGISLATION AND REGULATIONS IN SUCH RELEVANT JURISDICTION WOULD BE PROHIBITED BY APPLICABLE LAW. SHAREHOLDERS NOT RESIDENT IN SWEDEN WHO WISH TO ACCEPT THE OFFER (AS DEFINED BELOW) MUST MAKE INQUIRIES CONCERNING APPLICABLE LEGISLATION AND POSSIBLE TAX CONSEQUENCES. SHAREHOLDERS SHOULD REFER TO THE OFFER RESTRICTIONS INCLUDED IN THE SECTION TITLED “IMPORTANT INFORMATION” AT THE END OF THIS PRESS RELEASE AND IN THE OFFER DOCUMENT PUBLISHED ON SAVARIA (SWEDEN)’S WEBSITE (WWW.NORDIC-OFFER.COM). STOCKHOLM, Sweden, March 04, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- On 27 January 2021, Savaria (Sweden) AB1 (“Savaria (Sweden)”), a company wholly owned by Savaria Corporation2 (“Savaria”), announced a recommended cash offer to the shareholders of Handicare Group AB (“Handicare”) to tender

Savaria (Sweden) fullföljer Erbjudandet till aktieägarna i Handicare och förlänger acceptperioden4.3.2021 23:00:00 CETPressemelding

DETTA PRESSMEDDELANDE UTGÖR INTE ETT ERBJUDANDE, VARKEN DIREKT ELLER INDIREKT, I AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SYDAFRIKA ELLER USA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR ETT ERBJUDANDE ENLIGT LAGAR OCH REGLER I SÅDAN RELEVANT JURISDIKTION SKULLE VARA FÖRBJUDET ENLIGT TILLÄMPLIG LAG. AKTIEÄGARE SOM INTE ÄR BOSATTA I SVERIGE SOM ÖNSKAR ACCEPTERA ERBJUDANDET (DEFINIERAT NEDAN) MÅSTE GENOMFÖRA NÄRMARE UNDERSÖKNINGAR AVSEENDE TILLÄMPLIG LAGSTIFTNING OCH MÖJLIGA SKATTEKONSEKVENSER. AKTIEÄGARE HÄNVISAS TILL DE ERBJUDANDERESTRIKTIONER SOM FRAMGÅR AV AVSNITTET ”VIKTIG INFORMATION” I SLUTET AV DETTA PRESSMEDDELANDE OCH AV DEN ERBJUDANDEHANDLING SOM HAR PUBLICERATS PÅ SAVARIA (SWEDEN):S HEMSIDA (WWW.NORDIC-OFFER.COM). STOCKHOLM, Sverige, March 04, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Den 27 januari 2021 offentliggjorde Savaria (Sweden) AB1 (“Savaria (Sweden)”), ett bolag helägt av Savaria Corporation2 (“Savaria”), ett rekommenderat kontanterbjudande till aktieägarna i Handicare Gr