Bilia utökar antalet Toyota-anläggningar i Norge genom förvärv av delar av Funnemark AS

Bilia har idag träffat avtal om att förvärva Funnemark AS och Funnemark Sandefjord AS i Norge. Bolagen är auktoriserade Toyotaåterförsäljare, som bedriver försäljning samt serviceverksamhet för Toyotabilar på sju anläggningar i Vestfold, Telemark och Vikens fylke i Norge. Funnemark har verkat som bilåterförsäljare sedan 1914 och med en marknadsandel på 10 procent är man idag Norges näst största Toyotaåterförsäljare.

Bilia kommer via förvärvet att överta verksamhet som bedrivs i fem av de sju anläggningarna. De fem anläggningar som övertas av Bilia är belägna i Porsgrunn, Notodden, Seljord, Larvik och Sandefjord. Den av Funnemark AS bedrivna verksamheten belägen i Kongsberg och Hokksund kommer att övertas av Bauda AS. Förvärvet inkluderar inte de fastigheter där verksamheten bedrivs. Avtalet är villkorat ett godkännande från den norska konkurrensmyndigheten.

Verksamheten som förvärvas för de fem anläggningarna redovisade för 2020 en omsättning på cirka 1 200 MNOK och ett rörelseresultat på cirka 60 MNOK. Antalet anställda för de fem anläggningarna är cirka 150 personer. Verksamhetens sysselsatta kapital plus avtalade övervärden uppgår till cirka 320 MNOK. Biliakoncernens sysselsatta kapital och nettolåneskuld uppskattas öka, relaterat till förvärvet, med cirka 400 Mkr. Tillträdet förväntas ske den 30 april 2021.

Per Avander, Bilias VD och koncernchef, kommenterar:
”Jag är oerhört glad över att Bilia får möjlighet att växa med Toyota i Norge. Genom förvärvet av Funnemark får Bilia ta del av en professionell verksamhet med lång erfarenhet som Toyotaåterförsäljare, vilken vid flera tillfällen erhållit utmärkelsen ”Årets bästa Toyotahandlare” i Norge.”

Frode Hebnes, VD Bilia Norge, kommenterar:
”Vi i Bilia Norge har en längre tid önskat utöka vårt strategiska samarbete med Toyota och är mycket glada över att nu få möjlighet att ta över Funnemarks verksamheter i Porsgrunn, Sandefjord, Larvik, Seljord och Notodden. Det är mycket välskötta verksamheter, som har lång historik och stark förankring i sina respektive marknader och vi ser fram emot att önska dem välkomna i Bilia. Dessa verksamheter kommer på ett utmärkt sätt komplettera Bilias nuvarande Toyotaverksamhet i Vestfold och Telemark samt i Trøndelag och ger nya möjligheter för Bilias Toyotaverksamhet i Norge.”

Dimitris Tripospitis, Toyota Norge, kommenterar:
”Vi är mycket nöjda med att vår befintliga partner Bilia tar över delar av Funnemarks verksamhet. Bilia är en kompetent och seriös partner, som vi är övertygade kommer att ta väl hand om såväl kunder som anställda, och vi önskar lycka till med detta viktiga arbete.”

Göteborg den 13 april 2021

Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Fakta om Biliakoncernen

Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar och transportbilar. Bilia har cirka 140 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Renault, Lexus, MINI, Dacia, Alpine samt transportbilar av ­märket Renault, Toyota och Dacia.

Bilia erbjuder nya och begagnade bilar, e-handel, reservdelar och butiksförsäljning, service- och skadeverkstäder, däck och bilglas samt finansiering, försäkring, biltvätt, drivmedelsstationer och bildemontering under samma tak, vilket ger ett unikt kunderbjudande.

Bilia omsatte cirka 30 Mdkr år 2020 och hade cirka 4 700 anställda.

Marimekko and UNIQLO announce a new spearhead collaboration collection celebrating summer6.5.2021 09:00:00 CEST | Press release

Marimekko Corporation, Press release, 6 May 2021 at 10.00 a.m. Marimekko and UNIQLO, a Japanese global apparel retailer, are happy to announce a new limited edition capsule collection for Spring/Summer 2021. The UNIQLO x Marimekko collection, celebrating midsummer traditions, represents one of the spearhead collaborations for UNIQLO in 2021, and will be available from 19 May onward. The new capsule is inspired by the joy and optimism of Nordic midsummer. The collection features dresses and other timeless wardrobe staples as well as accessories for women and children in iconic, summery Marimekko patterns by Fujiwo Ishimoto, Maija Isola, Maija Louekari and Annika Rimala. Following the success of the earlier limited edition UNIQLO x Marimekko collaborations, the capsule combines Marimekko’s colorful and cheerful prints with UNIQLO’s high-quality, functional and accessible LifeWear made for all. The collection will be available in all UNIQLO markets except Japan, Indonesia, and India. Most

Van Lanschot Kempen completes share buy-back programme6.5.2021 08:30:00 CEST | Press release

Amsterdam/’s-Hertogenbosch, the Netherlands, 6 May 2020 Van Lanschot Kempen today announced that it has successfully completed its share buy-back programme. In the last period, between 4 May 2021 and 5 May 2021, Van Lanschot Kempen repurchased 17,700 of its own shares (depositary receipts for Class A ordinary shares) at an average price of €24.21 per share for a total amount of €428,567. A total of 400,000 shares have been repurchased under the programme at an average price of €23.63 per share, representing a total amount of €9,451,734. The programme was announced on 25 February 2021. The repurchased shares will be used to cover the depositary receipts to be allocated to employees under existing remuneration policies and share plans. More information, including a detailed overview of all repurchase transactions under this programme, is available at www.vanlanschotkempen.com/sharebuyback. Media Relations: +31 20 354 45 85; mediarelations@vanlanschotkempen.com Investor Relations: +31 20