Bilia förvärvar ytterligare en Mercedes återförsäljare, BilDahl AB, med fem anläggningar i norra Sverige

Bilia har idag träffat avtal om att förvärva BilDahl AB, en auktoriserad återförsäljare med försäljnings- och serviceverksamhet för Mercedes samt för Nissan och Citroën. Verksamheten bedrivs på fem anläggningar i Umeå, Luleå, Örnsköldsvik och Skellefteå och omfattar Mercedes personbilar, transportbilar och lastbilar. Avtalet är villkorat ett godkännande från generalagenten för Nissan samt den svenska konkurrensmyndigheten. Tillträdet förväntas ske den 1 juli 2021.

Verksamheten som förvärvas redovisade för 2020 en omsättning på cirka 570 Mkr och ett rörelseresultat på cirka 18 Mkr. Antalet anställda är cirka 150 personer. Överenskommet pris för verksamheten uppgår till 125 Mkr på en skuld- och kassafri basis, vilket kommer att öka Biliakoncernens sysselsatta kapital och nettolåneskuld.

Per Avander, Bilias VD och koncernchef, kommenterar:
”Jag är glad att Bilia genom förvärvet av BilDahl AB får möjligheten att växa tillsammans med Mercedes i Sverige. Genom dessa nya anläggningar expanderar även Bilia sin verksamhet norrut i Sverige, till en region som är alltmer intressant.”

Harald Pousette, styrelseordförande Norrfordon Holding AB och en av säljarna, kommenterar:
Från grundarfamiljens och Kvalitenas sida är vi mycket glada att Bilia tar över stafettpinnen, som med sin kompetens och erfarenhet kan utveckla BilDahl vidare.
Med en ny stark ägare kan BilDahl fortsätta den fina utveckling bolaget har, till glädje för både kunder och anställda. BilDahl kan tillsammans med Bilia ta vara på de fina tillväxtmöjligheter som den spännande norrländska marknaden bjuder på.

Niels Kowollik, VD Mercedes Sverige, kommenterar:
”Vi ser fram emot Bilia som ny ägare av BilDahl. Det är en mycket intressant region med stor potential för framtiden för såväl transport- och lastbilar som för personbilar. Detta skapar en långsiktig, stark lösning för företaget och tillsammans ger det goda förutsättningar för såväl befintliga som nya kunder.”

Göteborg den 25 maj 2021

Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Fakta om Biliakoncernen

Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar och transportbilar. Bilia har cirka 140 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Renault, Lexus, MINI, Dacia, Alpine samt transportbilar av ­märket Renault, Toyota och Dacia.

Bilia erbjuder nya och begagnade bilar, e-handel, reservdelar och butiksförsäljning, service- och skadeverkstäder, däck och bilglas samt finansiering, försäkring, biltvätt, drivmedelsstationer och bildemontering under samma tak, vilket ger ett unikt kunderbjudande.

Bilia omsatte cirka 30 Mdkr år 2020 och hade cirka 4 700 anställda.

GeoJunxion (GOJXN.AS) announces the nomination of a new CEO and CBO16.6.2021 18:00:00 CEST | Press release

Capelle aan den IJssel, The Netherlands – 16 June 2021 – GeoJunxion (GOJXN.AS) is pleased to announce today that the Supervisory Board has decided to nominate Mr. I. Vleeschouwers as its new CEO, and Mr. F. Altamura as its new CBO (Chief Business Officer). Ivo Vleeschouwers currently serving as GeoJunxion’s CFO, has been nominated as permanent CEO. He will be combining the CEO and CFO functions going forward. Mr. Vleeschouwers together with the former CEO (Mr. Jaccoud), has been an integral part in spearheading GeoJunxion’s transformation from a traditional digital map supplier, focused on one-off large deals, to a premium location content and location intelligence service provider, with a “data as a service” revenue model. In light of the recent successes of this on-going change such as the closing of location intelligence service contracts for a value exceeding Euro 600K (see press release dated 6 May 2021) and increased market interest in the new product portfolio (Eco Alert Zones a

Staten lånar 10 miljarder kronor på 50 år till 1,386 % ränta16.6.2021 18:00:00 CEST | Pressemelding

Statenlånar 10 miljarder kronor på 50 år till 1,386% ränta Riksgälden lånadei dag upp 10 miljarder kronor till en ränta på 1,386 procent i den planerade emissionen av en50-årig statsobligation. Den nya obligationen blir det längsta låneti Sveriges statsskuld. Totalt deltog ett 80-tal investerare med en budvolym på drygt 52 miljarder kronor i emissionen som genomfördes som en syndikering. Det innebär att en grupp banker sålde obligationen till villkor som Riksgälden godkänt. Obligationen prissattes till 45 räntepunkter över marknadsräntan på den tidigare längsta svenska statsobligationen som förfaller om drygt 24 år. – Jag är glad att vi har kunnat förlänga den svenska statspapperskurvan till 50 år genom denna transaktion. Med Sveriges starka statsfinanser som grund visar vi än en gång att Riksgälden kan attrahera en bred investerarbas, säger Johan Bergström, tillförordnad upplåningschef på Riksgälden. Riksgälden kommer att bygga upp den utestående volymen i den nya obligationen SGB 106