Bilia förvärvar M Bilar Group, en BMW och MINI återförsäljare i Sverige

Bilia har träffat avtal om att förvärva M Bilar Group. Verksamheten bedrivs i fem anläggningar belägna i Västerås, Eskilstuna, Borlänge, Örebro och Mora. M Bilar Group består av fyra fullserviceanläggningar med försäljning och service samt en serviceanläggning för BMW och Mini. Tillträdet förväntas ske den 1 november 2022. Avtalet är villkorat för due diligence av verksamheten samt godkännande från den svenska konkurrensmyndigheten.

Under verksamhetsåret 2021 uppgick M Bilar Groups omsättning till ca 1,3 Mdkr, med en genomsnittlig rörelsemarginal för de senaste tre åren om 4,5 procent. Antalet anställda var 101 personer vid utgången av 2021. M Bilar Groups sysselsatta kapital plus avtalade övervärden uppgår till cirka 400 Mkr.

VD och ägare av verksamheten kommer att arbeta kvar i bolaget.

Per Avander, Bilias VD och koncernchef, kommenterar:
”Mycket glädjande för Bilia att komplettera verksamheten med ett så välskött bolag. Verksamheten i M Bilar Group innebär ytterligare anläggningar i geografiskt bra områden, där vi kommer att erbjuda kunderna högkvalitativ service”.

Joakim Walde, M Bilar Groups VD och ägare, kommenterar:
”Vi ser mycket positivt på att bli en del av Biliafamiljen. Bilindustrin står inför många utmaningar och möjligheter, och att nu bli del av en större koncern som Bilia, kommer att påverka både anställda och företaget på ett mycket positivt sätt. Detta betyder att vi som företag får möjlighet att utvecklas tillsammans med Bilia, ta del av deras kompetens och erfarenhet samt dela med oss av vår egen.”

Johanna Kriisa, VD BMW Sverige, kommenterar:
”M Bilar har med ett starkt kundfokus varit en framgångsrik BMW-partner. Med Bilias professionalism och breda erfarenhet av bilindustrin ser vi goda synergieffekter i uppköpet. Nu ser vi fram emot ett fortsatt produktivt samarbete med Bilia.”

Göteborg den 13 juni 2022

Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Carl Fredrik Ewetz, Investor Relations, 010-497 07 73, carl.fredrik.ewetz@bilia.se
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Fakta om Biliakoncernen
Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar. Bilia har cirka 150 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Mercedes-Benz, Renault, Lexus, MINI, Porsche, Nissan, Dacia, Smart och Alpine samt transportbilar av märket Renault, Toyota,
Mercedes-Benz, Nissan och Dacia och lastbilar av märket Mercedes-Benz.

Bilia har idag en fullt utbyggd verksamhet med försäljning av nya bilar, e-handel, reservdelar och butiksförsäljning, service- och skadeverkstäder, däck och bilglas samt finansiering, försäkring, biltvätt, drivmedelsstationer och bildemontering under samma tak, vilket ger ett unikt erbjudande.

Bilia omsatte cirka 35 mdkr år 2021 och hade cirka 5 300 anställda.

Huhtamaki publishes 2022 Half-yearly Report on July 21, 202230.6.2022 09:00:00 CEST | Press release

HUHTAMÄKI OYJ PRESS RELEASE 30.6.2022 AT 10:00 Huhtamaki publishes 2022 Half-yearly Reporton July21, 2022 Huhtamäki Oyj will publish its 2022 Half-yearly Report on Thursday, July 21, 2022, approximately at 8.30 am Finnish time (EEST). The release and related results presentation material will be available after publishing at www.huhtamaki.com/investors. Teleconference Huhtamaki will arrange a combined audiocast and teleconference on the same day at 9.30 am Finnish time, where the company’s management will present the results. The event will be followed by a Q&A session. The event will be held in English, it can be followed real-time at: https://huhtamaki.videosync.fi/2022-q2 If you wish to ask questions, please dial one of the following numbers 5-10 minutes prior to the call start: Finland Toll: +358981710310 Sweden Toll: +46 856642651 United Kingdom Toll: +44 3333000804 United States Toll: +1 6319131422 Confirmation code for the call is 23337170# An on-demand replay of the audiocast w

Fingerprints announces design win for its optical under-display solution with major Asian smartphone OEM30.6.2022 08:00:00 CEST | Press release

Fingerprint Cards AB (Fingerprints™) today announced that it has secured a design win* for its optical under-display solution, FPC 1632, with a major Asian smartphone OEM, following successful qualification tests earlier this year. We expect to commence shipments during the fourth quarter of 2022. “Since many years, Fingerprints is a well-established world leader in capacitive fingerprint sensors. The design win we are announcing today marks our entry into a new market segment: optical under-display fingerprint sensors. This will open up attractive new growth opportunities for us going forward, and our goal is to capture a significant share of this market,” says Ted Hansson, President Mobile, PC & Access China at Fingerprints. For more information about Fingerprints’ mobile device solutions, visit the website. * Fingerprints’ definition of Design Win (DW): The decision by a device vendor (OEM or ODM) to start development of one or several commercial product(s) incorporating Fingerprint