Bilia blir importör och återförsäljare i Norge för Great Wall Motor

Bilia blir importör och återförsäljare i Norge för Great Wall Motor

Bilia Norge AS har idag tecknat avtal med Great Wall Motor om att vara importör och återförsäljare i Norge. Etableringen av Great Wall Motor omfattar importverksamhet samt återförsäljarverksamhet med bilförsäljning och servicemarknadstjänster.

Great Wall Motor är ett börsnoterat bolag i Hong Kong som år 2021 sålde 1.3 miljoner fordon och som nu etablerar sig i Europa med ett Europa huvudkontor i München, Tyskland. Koncernen satsar på ny teknik och grön mobilitet med globala FoU-center i fem länder där elbilar, batteriteknik och vätgas är viktiga satsningsområden i utvecklingsarbetet.
Great Wall Motors mål är att år 2025 sälja totalt 4 miljoner bilar globalt. Great Wall Motor har sedan 2018 ett etablerat samarbete med BMW och Mini och tillverkar elektriska MINI-bilar i Kina.

Under första halvåret 2023 kommer Great Wall Motors elbilsmärke ORA att lanseras i Norge. Avtalet med Bilia möjliggör framtida introduktion av fler bilmärken från Great Wall Motor i Norge. Great Wall Motor har ambitionen att modellutbudet hos ORA ska växa med en ny modell varje år.

Per Avander, Bilias VD och koncernchef, kommenterar:
”Det är med glädje och entusiasm vi nu tar steget till att bli importör och återförsäljare för Great Wall Motors. Vi ser fram emot att kunna erbjuda ytterligare en elbil på den norska marknaden och välkomnar Great Wall Motor och ORA till Biliafamiljen.”

Frode Hebnes, VD på Bilia Norge AS, kommenterar:
”Vi är ödmjuka och stolta för förtroendet att bli importör för Great Wall Motor. Genom lanseringen av ORA tillför vi Biliafamiljen ett bilmärke med spännande design och bra kvalitet till konkurrenskraftiga priser. Kombinationen med hög säkerhet och avancerad teknik gör att vi ser fram emot att presentera bilvarumärket ORA i Norge. Great Wall Motor har ambitiösa expansionsplaner och vi tror vi kan bidra till att förverkliga dessa planer.”

Xiangjun Meng, VD för Europe Market, Great Wall Motor kommenterar:
För Great Wall Motors är detta ytterligare en milstolpe på vägen till Europa. Samarbetsprojektet med Bilia Norge AS sätter ytterligare kursen för vårt marknadsinträde och för vägen till våra kunder i norra Europa som väntar på våra fordon. Vi ser väldigt mycket ser fram emot att arbeta nära tillsammans i detta givande partnerskap”.

Fei Yao, Vice President GWM ORA Europe, kommenterar: ”Den norska marknaden är en viktig del i GWM ORA:s nordiska och europeiska strategi.
ORA är ett 100 % rent elektriskt, framtidsinriktat livsstilsvarumärke med människoorienterade varumärkesvärden. Tillsammans med vår partner Bilia ska vi förse den norska marknaden med utmärkta produkter och långsiktigt miljövärde. Tillsammans strävar vi efter att etablera ett varumärke som ger ett hållbart bidrag till människors liv och jordens miljö.”

Göteborg den 23 januari, 2022

Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Carl Fredrik Ewetz, Investor Relations, 010-497 07 73, carl.fredrik.ewetz@bilia.se
Frode Hebnes, VD på Bilia Norge AS, +47 53025150, Frode.Hebnes@bilia.no
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar samt tilläggstjänster såsom finansiering och försäkring. Bilia har cirka 150 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien samt två auktionssajter, en i Sverige och en i Norge. Bilia omsatte cirka 35 mdkr år 2021 och hade cirka 5 300 anställda.

Bilias Serviceaffär omfattar ett väl utvecklat sortiment av tjänster och servicekoncept som utvecklas kontinuerligt för att förenkla bilägandet för kunderna. Bilia erbjuder tillbehör och reservdelar, originalservice och reparationer, däckhotell, fälgrenovering, bilglasreparationer och andra verkstadstjänster, butiksförsäljning och e-handel.

Bilias Bilaffär omfattar försäljning av nya och begagnade person, transport och lastbilar samt tilläggstjänster såsom finansiering och försäkring. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Mini, Toyota, Lexus, Mercedes-Benz, Smart, Porsche, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Cupra, Nissan, Jaguar, Land Rover, Xpeng, Renault, Dacia och Alpine samt transportbilar av märket Toyota, Mercedes-Benz, Volkswagen, Nissan och Renault och lastbilar av märket Mercedes-Benz.

Bilias Drivmedelsaffär omfattar försäljning av drivmedel och biltvätt i Sverige.

Freshworks and Meta Partner to Help Businesses Elevate Conversational Customer Experience Through the World’s Most Popular Messaging Apps6.2.2023 13:00:00 CET | Press release

Powered by the Freshworks Neo platform, the Freshworks CX and CRM integrations with WhatsApp, Instagram Messaging, and Facebook Messenger, enable teams to deliver intelligent and personalized messages at scale SAN MATEO, Calif., Feb. 06, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Freshworks Inc. (NASDAQ: FRSH) today announced that companies around the world have increased customer retention by using Freshworks’ conversational AI bots to automate communication with buyers through WhatsApp, Instagram Messaging, and Facebook Messenger. International companies like MTN Cameroon in Africa, Body & Fit in Europe and The Giving Movement in Dubai have elevated their customer support efficiency on Meta’s messaging platforms using Freshworks’ Freshchat™, Freshdesk™ and Freshsales™ products. With over two billion daily active WhatsApp users, nearly two billion daily active Facebook users, and more than two billion monthly active Instagram users, Meta provides the world’s most popular messaging platforms. The Meta B

Online Retailer Das Kostümland Deploys Descartes’ Ecommerce Warehouse Management Solution to Strengthen Peak Season Fulfillment6.2.2023 12:45:00 CET | Press release

MUNICH, Germany and ATLANTA, Feb. 06, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Descartes Systems Group (Nasdaq: DSGX) (TSX: DSG), the global leader in uniting logistics-intensive businesses in commerce, announced that Das Kostümland, a leading German vendor of costumes and disguises, has deployed Descartes’ ecommerce warehouse management system (WMS) to keep pace with dramatic order volume seasonal spikes. The Descartes solution streamlines and accelerates the retailer’s fulfillment processes, increasing operational efficiency, reducing costs, and enhancing the customer experience. “We have more than 10,000 SKUs and, during seasonal peaks such as Halloween, we process upwards of 2,000 orders per day,” said Daria May, founder and CEO of Das Kostümland. “With Descartes’ barcode-based pick and pack processes, we’ve increased our warehouse productivity to handle even extreme seasonal order fluctuations without hiring additional labor. By optimizing our fulfillment processes, we’ve reduced picking errors,