NAF

Bilen er klimavinner - NAF advarer mot å fjerne elbilfordelene for tidlig

Del

Utslippene fra bilparken går stadig nedover. Siden 2010 er utslippene fra hver kilometer bilene har kjørt redusert med nesten en tredel. - Dette viser at dagens bilpolitikk virker. Klimautslippene går ned samtidig som vi kjører mer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Skal utviklingen med reduserte utslipp fra biltrafikken fortsette, gjelder det at politikerne har litt is i magen og ikke starter innføringen av moms på elbiler for tidlig. (Foto: NAF)
Skal utviklingen med reduserte utslipp fra biltrafikken fortsette, gjelder det at politikerne har litt is i magen og ikke starter innføringen av moms på elbiler for tidlig. (Foto: NAF)

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at utslippene av CO2 per kilometer på personbil har gått ned fra 92 gram  til 66 gram fra 2010 til 2019. I samme periode har elbilsalget gått rett til værs takket være moms- og avgiftsfritak. I tillegg har utslippene fra alle nye biler gått nedover. Skal utviklingen fortsette gjelder det at politikerne har litt is i magen og ikke starter innføringen av moms på elbiler for tidlig.

- I dag er det slik at moms- og avgiftsfritaket på elbiler holder avgiftsnivået på alle biler nede. Øker du momsen på elbiler kommer avgiftene til bensin- og dieselbiler også til å øke. Vi frykter at politikerne er i ferd med å vri virkemidlene på bil fra gulrot til pisk. Vi ser antydning til at vi går mot dyrere elbiler og enda dyrere bensin- og dieselbiler, sier Sødal.

Mindre utslipp selv om vi kjører lengre

Siden 2010 er antall kjørte kilometer med personbil økt med snaut 10 prosent. Samtidig er de faktiske klimautslippene fra personbilene gått ned med 22 prosent.

- Dette beviser at bilavgiftspolitikken som premierer biler med lave utslipp, fungerer, slår Nils Sødal fast, - Derfor er det så viktig å holde stø kurs i avgiftspolitikken. Politikerne har selv satt klimamål som skal nås. Da er det ikke lurt å skyte ned målet med å skru opp avgiftene på alle biler, avslutter han.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Skal utviklingen med reduserte utslipp fra biltrafikken fortsette, gjelder det at politikerne har litt is i magen og ikke starter innføringen av moms på elbiler for tidlig. (Foto: NAF)
Skal utviklingen med reduserte utslipp fra biltrafikken fortsette, gjelder det at politikerne har litt is i magen og ikke starter innføringen av moms på elbiler for tidlig. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Lenker

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom