Bik Bok gir hele overskuddet fra lørdagshandelen til jenter i Vietnam

Dagen før FNs internasjonale jentedag, lørdag 10. oktober, gir Bik Bok hele overskuddet fra samtlige butikker i Norge, Sverige og Finland til prosjekter som bedrer situasjonen for jenter i Vietnam.

Sammen med Plan International jobber Bik Bok for at flere jenter i Vietnam skal få skolegang.

Bik Bok samarbeider med Plan International Norge og har et spesielt fokus på jenters rett til utdanning. Bik Bok ønsker å bidra til at flere jenter kan gå på skole, og på den måten bryte ut av fattigdommen. I anledning FNs internasjonale jentedag, bestemte de seg derfor for å donere hele overskuddet fra butikksalget til utviklingsprosjekter i Vietnam.

- Bik Bok henvender seg først og fremst til jenter, og derfor har vi inngått dette samarbeidet med Plan. Vi liker tanken om at jenter i Norge kan hjelpe jevnaldrende jenter i utviklingsland. Vi tror på at vi gjennom vårt engasjement er med på å gjøre en forskjell, sier René Høgsted, VP Marketing, Purchase & Assortment.

Integrert samfunnsansvar
Bik Bok har gjort samfunnsansvar til en integrert del av forretningsmodellen deres. De har samarbeidet med Plan siden 2012 og har over lengre tid støttet prosjekter i Vietnam for å få flere jenter i skolen.

I tillegg til donasjon av alt overskudd førstkommende lørdag, har Bik Bok også samlet inn penger til Plans jenteprosjekter, blant annet ved å oppfordre kunder til å runde opp til nærmeste hundrelapp.

- Dette er et fantastisk initiativ. Vi setter stor pris på samarbeidspartnere i næringslivet som viser et så stort engasjement og tar samfunnsansvar på denne måten, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan Norge.

Vietnam-tur
Denne uken er to av Bik Boks butikkansatte på tur med Plan til Vietnam for å se resultatet av Plans prosjekt, og hvordan midlene fra Bik Boks tidligere innsamlingsaktiviteter har ført til at flere jenter nå får skolegang. De blogger blant annet fra turen sin. http://girlsrighttoeducation.bikbok.com/we-are-here/

- Dette bidrar til å gi de butikkansatte enda mer inspirasjon til å bidra, og en følelse at de gjør noe meningsfylt, sier René Høgstad.

Fakta
Totalt er det 62 millioner jenter som ikke går på skole i verden?. Vold, overgrep og trakassering er en av hovedårsakene til at jenter uteblir fra skolen. Plans aksjon www.minlov.no har hatt dette som hovedfokus de siste tre ukene.

Her kan man lese mer om Bik Boks engasjement: http://girlsrighttoeducation.bikbok.com/

Kontaktinformasjon:
Renee Hogsted, VP Marketing, Purchase & Assortment, Bik Bok rene.hogsted@bikbok.com

Caroline Engelhart Kommunikasjonsrådgiver, Plan Norge
caroline.engelhart@plan-norge.no