Det Norske Bibelselskap

Bibeldesign til gull

Den nyskapende litteraturutgaven av Bibelen nådde til topps i klassen skjønnlitteratur for voksne under kåringen av Årets vakreste bøker 2012.

«Dette er uten tvil en fantastisk produksjon! Den er en overbevisende utgivelse med et flott samspill mellom lesevennlig og gjennomført typografi, fantastisk innbinding, godt valg av papir, og en var helhet i forhold til tema. Alle detaljer er nøye gjennomtenkt og utført» skriver juryen i sin uttalelse.

Litteraturutgaven av Bibelen presenterer de bibelske bøkene som sammenhengende litterær tekst uten versenummer, fotnoter, kryssreferanser og annet tilleggsstoff.

Prisvinner fra Blæst design
Det er Aud Gloppen fra Blæst design som står bak den prisbelønte bibelutgaven. Hun har også tidligere hatt oppdrag for Bibelselskapet. I 2006 vant hun gull i samme klasse for sin formgivning av Det nye testamentet. Under utdelingen i Nasjonalbiblioteket torsdag ble hun hedret med priser i både sølv og gull for design av flere bokprosjekter.
– Vi er svært glade på Aud Gloppens vegne. Dette er hennes dag, sier generalsekretær i Bibelselskapet, Ingeborg Mongstad‐Kvammen som håper at prisen kan bidra til at Bibelen får oppmerksomhet også i nye lesergrupper.

Bibel 2011, den nye bibeloversettelsen fra Bibelselskapet, har nå ligget hele 22 uker på bestselgerlistene.
– Det viser med all mulig tydelighet at vi har den beste boka, smiler hun.

112 år gammel ide
Ideen om en litteraturutgave av Bibelen er gammel. Allerede i 1899 tok professor Simon Michelet ved Universitetet i Oslo til orde for «en bibeludgave i kontinuerlig text». En slik utgave mente han ville hjelpe leseren til å få et bedre overblikk over «textens tankesammenhænge».

Med denne bibelutgaven har Bibelselskapet ønsket å åpne tekstene for nye litterære opplevelser og samtidig treffe en bred gruppe lesere. I Grafills begrunnelse for prisen framgår det at «Boken innfrir disse kravene og designeren har skapt en brukervennlig serie med bøker samtidig som de fremstår som verdifulle objekter».

Bibel 2011 - Litteraturutgaven (2)
Bibel 2011 - Litteraturutgaven (1)
Bibel 2011 - Litteraturutgaven (3)
Bibel 2011 - Litteraturutgaven (stabel)

Om Det Norske Bibelselskap

Det Norske Bibelselskap
Bernhard Getz gate 3

47 97 64 50http://www.bibel.no

Det Norske Bibelselskap er en del av De forente bibelselskaper, et fellesskap av nasjonale bibelselskaper i mer enn 200 land og territorier. Sammen er de verdens største aktør når det gjelder oversettelse, utgivelse og distribusjon av Bibelen. Bibelselskapene er også aktive innen områder som hiv/aids, traumearbeid og leseopplæring. Bibelskapene samarbeider med alle kristne kirkesamfunn og mange internasjonale ikke-statlige organisasjoner.

Følg pressemeldinger fra Det Norske Bibelselskap

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Det Norske Bibelselskap på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Det Norske Bibelselskap