BI-lag vant «VM» i aksjeanalyse

Et lag bestående av fire studenter fra Master of Science i Finans ved Handelshøyskolen BI vant torsdag den globale finalen i CFA Institute Research Challenge 2021.

Konkurransen har det siste tiåret vokst seg til verdens største aksjeanalysekonkurranse med over 5000 deltakende studenter fra totalt 950 universiteter i 82 land i 2021.

-Konkurransen har vært en enestående opplevelse. Den har presset oss som lag til å teste alt vi har lært, både gjennom masterstudier og andre steder, og bruke det på en reel aksjeanalyse. For å ha en mulighet til å vinne må man kunne selskapet bedre enn noen andre. Det betyr å dykke ned i de små detaljene og se hvordan disse påvirker verdivurdering, sier laget.

Vinnerlaget, som består av Sara Trajchevska fra Makedonia, Erlend McDougall fra Norge, Sophie Borge fra Sverige and Joseph DiRenzo fra USA presenterte og forsvarte sin analyse på det danske energiselskapet Vestas til et panel av dommere fra den internasjonale finansindustrien.

-Det å ha et vindkraftselskap som analyseobjekt har vært ekstra interessant ettersom vi befinner oss midt i en global energitransformasjon. Vi har også forberedt oss på at nye insentiver og reguleringer kan ha stor påvirkning på modellen vår. Å få en dypere forståelse for energi-industrien har også vært veldig gøy, sier lagmedlemmene.

Margareth Franklin, CEO i CFA Institute gratulerer studentene.

-Gjennom motgangen vi har møtt over hele kloden det siste året, har årets studenter vist utrolig motstandskraft og dedikasjon. Å vite at mange av disse deltakerne vil være framtidens ledere i finansnæringen gjør at jeg trygg på at vi er i gode hender, sier Franklin.

Fremtidens analytikere

Lag bestående av tre til fem studenter lager en skriftlig aksjeanalysekonkurranse med kursmål og anbefaling de skal presentere og forsvare i forkant av en jury av anerkjente analytikere og forvaltere med kjennskap til selskapet og sektoren.

Studentene knytter til seg en fakultetsmentor og en industrimentor og får intensiv trening i finansiell analyse og presentasjonsteknikk i rollen som aksjeanalytikere.

-Først og fremst vil jeg gratulere denne talentfulle gruppen med studenter med førsteplass i det som har vokst seg til å bli den ledende aksjeanalysekonkurransen i verden. Kvaliteten på våre studenter er vår fremste ressurs, og når våre studenter hevder seg på denne måten mot de beste skolene i verden, plasserer det BI på kartet globalt og styrker vår posisjon, sier Inge Jan Henjesand, rektor ved Handelshøyskolen BI.

Vinnerlaget fra BI har jobbet med aksjeanalysen av Vestas siden oktober, og stakk først av med seieren i den lokale finalen arrangert av CFA Society Norway, før de knuste all motstand i den regionale EMEA-finalen tidligere denne uken.

-Gratulerer til lagmedlemmene for en utrolig prestasjon. Vi er virkelig imponert over dedikasjon og den profesjonelle standarden de har demonstrert gjennom konkurransen. De har igjen bevist at de har en lysende karriere foran seg i investeringsyrket, sier Isabelle Juillard Thompsen, styreleder i CFA Society Norway og porteføljeforvalter i DNB.

CFA på timeplanen

BIs masterprogram i finans er foreløpig det eneste programmet i Norge som er blitt godkjent som et såkalt «CFA Affiliated» Universitets-program. Sekspoengskurset har opplevd økende pågang etter sterke resultater i konkurransen de siste årene, ettersom lag fra BI har klart å komme til finalen fire av de fem siste årene.

-CFA Institute Research Challenge er en mulighet for studenter til å utvikle seg i et akselerert tempo profesjonelt, og en unik måte for BI til koble seg på industrien og levere utdanning det er stor etterspørsel etter. Konkurransen promoterer utviklingen av essensielle egenskaper som er etterspurt i industrien. Dette er stort. Men det seieren understøtter er at vi kan strebe etter mer i livene våre og etter perfeksjon, og nå det uansett bakgrunn, sier professor Janis Berzins ved Institutt for finans ved Handelshøyskolen BI.

Om CFA Institute Research Challenge:

CFA Institute Research Challenge er en årlig global konkurranse hvor mer enn 1000 studentlag fra hele verden får muligheten til å prøve seg som finansanalytikere og konkurrere om å legge frem den beste aksjeanalysen og presentasjonen. Hvert lag knytter til seg en industrimentor som gir råd og deler erfaring studentene tar med seg når de testes i finansiell analyse, etikk og verdivurdering.

Her kan du lese mer om konkurransen.