BI best i Norge på Financial Times skolerangering

Financial Times rangerer Handelshøyskolen BI som Norges beste handelshøyskole for sjette år på rad i sin European Business School Ranking 2021. Med en 50 plass er BI godt plassert blant 95 europeiske skoler som har kommet med på listen.

- Dette er en av de gjeveste rangeringene for oss fordi den viser kvaliteten på og bredden av våre programmer. Rangeringen er en anerkjennelse til hele organisasjon for det fantastiske arbeidet som legges ned for å sikre at BI leverer attraktive studier som er forskningsbaserte, læringsorienterte og påkoblet praktiske problemstillinger. Samtidig vil jeg takke alle våre alumni som har bidratt i det som er en av verdens grundigste vurderinger av utdanningsprogrammer, sier rektor Inge Jan Henjesand.

Skolerangeringen fra Financial Times er en sammenstilling av fem programrangeringer Financial Times publiserer gjennom året: MBA, Executive MBA, master's in management, bedriftsinterne programmer og kortvarige videreutdanningsprogrammer. Alle delrangeringene er beregnet ut fra en rekke forskjellige indikatorer med lønn og lønnsvekst hos tidligere studenter som de viktigste kriteriene, i tillegg til blant annet karriereutvikling, antall ansatte med doktorgrad, kvinneandel i styre og fagstab, samt grad av internasjonalisering i organisasjonen og blant studentene.

- Disse rangeringene er viktige for alle internasjonale handelshøyskoler, og brukes av både studenter, arbeidstakere og næringsliv til å sammenligne skoler og utdanningsprogrammer globalt. BI har vært den høyeste rangerte norske handelshøyskolen de siste seks årene. Vår ambisjon er selvsagt å klatre videre på listen og fortsette å konkurrere med de beste i Norden og resten av Europa, sier Henjesand.

Dette er den 18. skolerangeringen fra Financial Times, hvor BI har deltatt de siste 12 årene. På topp i årets rangering er HEC Paris, etterfulgt av London Business School og Insead som hadde de samme plasseringene i 2020.

Om rangeringen

• Financial Times rangerer hvert år de beste handelshøyskolene i Europa. European Business Schools Rankings er en samlerangering av de ulike delrangeringene på programnivå i løpet av året.
  • For å få full uttelling må skolen være med på alle de fem delrangeringene.
  • BI er rangert med en 50. plass av totalt 95 skoler. Denne plasseringen er den fjerde beste i Norden etter Stockholm School of Economics, Copenhagen Business School og Aalto University i Finland.
  • Dette er den 12. gang BI er med på rangeringen, som startet i 2003.