Bank2

Betalingsproblemene øker mest blant høytlønte!

Del

– Andelen kvinnelige norske arbeidstakere med skattbar inntekt over 2 millioner har økt med 35 % de siste to årene. I denne inntektsgruppen har betalingsproblemene mer enn doblet seg. Det er en urovekkende utvikling, sier Helge Dalen, administrerende direktør i Bank2.

Bank2 har innhentet tall fra Bisnode Analytics AS som gir en oversikt over utviklingen i registrerte betalingsanmerkninger for norske kvinner og menn i ulike inntektsgrupper.

– Det står dessverre ikke bedre til med de kvinnene som har en skattbar inntekt på mellom 1 og 2 millioner, sier Dalen. – De siste 2 årene har det blitt 50 % flere kvinner med en skattbar inntekt mellom 1 og 2 millioner. Samtidig har registrerte betalingsanmerkninger for denne gruppen økt med 79 %, mens økningen blant menn i samme gruppe er noe lavere, 67 %.

– Disse tallene viser en utvikling hvor høytlønte kvinner i ekspressfart øker sitt mislighold. Når misligholdet har ført til en registrert betalingsanmerkning eller to snakker vi ikke lenger bare om sløvhet når det gjelder å betale regninger i tide, sier Dalen.

– Selv om det ikke er en overhengende fare for betydelig renteøkning på kort sikt vil mange høytlønte kvinner kunne møte en blåmandag når boliglånsrenten begynner å stige, advarer Dalen. – For de det gjelder kan det være smart å starte en endringsprosess så raskt som mulig.

Lav sparevilje

At stadig flere høytlønte får betalingsproblemer er et tegn på mangelfull planlegging av egen økonomi. Kombinasjonen høy gjeldseksponering, høyt forbruk og lav sparevilje kan raskt føre selv høytlønnede og hardtarbeidende personer i betalingsmislighold.

– Når restskatten skal betales, bilen trenger nye dekk eller må på service er det mange som opplever dette som kritisk til tross for solide inntekter. En situasjon som helt klart kunne vært unngått ved bedre planlegging og høyere sparevilje, ifølge Dalen.

Det koster å leve over evne

– Når sykdom eller finanskrise ikke ligger til grunn for betalingsproblemer ser vi ofte at utløsningsmekanismen til økonomiske problemer sitter mellom ørene. Mange gidder ikke gjøre det som må til for å endre kursen, forteller Helge Dalen og hevder videre at det koster å leve over evne og det blir fort veldig dyrt å skyve problemene foran seg!

Dårlige vaner kan være vanskelige å endre. Skal man øke sparingen og egen økonomisk trygghet må pengebruken reduseres.

– Gjennom vår erfaring med refinansiering av overforbruk er vi tydelige på betydningen av at den enkelte kunde erkjenner sitt problem og forstår hvorfor økonomien er blitt slik den er. Dette mener vi er grunnleggende for å lykkes videre, sier Dalen. – Våre rådgivere kan bistå med hjelp til problemforståelse og fremtids planlegging, men den enkelte kunde må selv ta ansvar for egen holdningsendring og gjennomføring.

– I Bank2 kan vi hjelpe mange ut av betalingsproblemer og over i en ny og trygg økonomisk hverdag, men vi stiller krav til at folk rydder opp, sier Dalen, som har følgende råd for å unngå betalingsanmerkninger:

Ha et bevisst forhold til penger og forbruksvaner

  1. Opprett en sparekonto mot uforutsette utgifter
  2. Bruk gjerne kontanter i en overgangsperiode. Det føles ofte verre å bruke en tusenlapp enn å dra kortet for samme beløp
  3. Ha egen regningskonto med faste overføringer på lønningsdag
  4. Vær disiplinert i forhold til fristelser
  5. Finn ut hva som er viktig for deg, og innrett deg etter det
  6. Har du en partner – samarbeid! Det er alltid lettere å være to

Nøkkelord

Kontakter

Adm. dir. Helge Dalen

Bank2 ASA

Mobil 91 85 82 75

hd@bank2.no

Bilder

Helge Dalen, adm.dir. Bank2
Helge Dalen, adm.dir. Bank2
Last ned bilde

Lenker

Om Bank2

Bank2
Bank2
Haakon VIIs gate 2
0114 Oslo

24 13 20 60http://www.bank2.no
Bank2 har spesialisert seg på å tilby finansiering til lånesøkere som av ulike grunner ikke kvalifiserer for lån i andre banker. Privatpersoner, selvstendig næringsdrivende og mindre bedrifter som kan stille tilfredsstillende sikkerhet i form av pant i fast eiendom kan få lån i Bank2 selv om det foreligger betalingsanmerkninger eller lignende. Vi fortsetter å posisjonere oss som en foretrukket samarbeidspartner for landets ordinære banker. Det kan vi gjøre fordi vi er bevisst vårt ansvar og gjennomfører rådgivning basert på høy faglig kompetanse, etikk og god rådgivningsskikk. Våre kunderådgivere praktiserer både personlig og individuell behandling av hver enkelt kunde. De skal både anbefale og fraråde lånesøkere, samt opplyse om konsekvensene ved ulike produktvalg. Ved å ivareta kundens interesser på en best mulig måte bidrar vi til gode løsninger og økonomisk friskmelding av flest mulig bankkunder. Gjennom livet trenger de fleste mennesker en bank som gir muligheten til å spare, låne, betale og overføre penger på en effektiv og trygg måte. De enkleste og vanligste bankprodukter, kalt dagligbanktjenester, er blitt en integrert del av våre liv. Tjenestene er praktiske, obligatoriske og samfunnsnyttige. Ved vår nisjetilpasning og aktive dialog med våre kunder strekker vi i Bank2 oss ut over dette. Det gjør vi fordi vi også kan betjene lånekunder, som har betryggende sikkerhet og tilfredsstillende betjeningsevne, men som av ulike grunner ikke får tilgang til lån i andre banker.

Følg saker fra Bank2

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bank2 på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bank2

Resultatfremgang, lavere mislighold og høy kapitaldekning10.8.2012 15:21:47 CESTPressemelding

Bank2 ASA kan i første halvår 2012 vise til bedrede resultater og stabil utlånsvekst. Samlet utlån beløp seg til MNOK 1.249 ved utgangen av første halvår, en økning på 10,1 % siden årsskiftet og 18,5 % siste 12 måneder. Resultat før tap utgjorde MNOK 24,0 mot MNOK 18,3 i første halvår 2011, mens resultat etter skatt beløp seg til MNOK 17,1 mot MNOK 11,5 i første halvår 2011. Dette gir et resultat på kr 0,18 pr. aksje etter skatt og en egenkapitalavkastning på 16,5 %.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom