Beste Suzuki-salg på fem år

Tross nedgang i salget blant ikke-elektriske biler, viser salgstallene hittil i 2022 at folket fortsatt vil ha Suzuki.

Toppmodellen ACROSS 4x4 Plug-in Hybrid er en av få modeller i sin klasse som kan leveres på kort tid.

Det er en kjent sak at salget av ikke-elektriske biler har vært på nedadgående kurs de siste årene, og første kvartal endte med en elbil-andel på hele 82,9 prosent. Salgstallene for mai viser at Suzuki likevel opprettholder en sterk posisjon i markedet.

Onsdag formiddag (01.06.22) la OFV frem salgstallene for mai, og tallene viser at det i 2022 selges mer Suzuki enn på flere år. Faktisk må vi fem år tilbake for å finne tilsvarende tall.

Med totalt 1334 nyregistrerte biler hittil i år, tilsvarer dette en økning på 7,2% fra samme periode i fjor. Til tross for at salget av elbiler øker kraftig, øker Suzuki også sin markedsandel. Markedsandelen hittil i 2022 ligger på på 2,5%, mot 1,96% i samme periode i fjor.

Folket vil ha firehjulstrekk

Salgssjef i Suzuki Norge, Lars Havre, mener kombinasjonen av miljøvennlig hybridteknologi og markedets beste firehjulstrekksystem er grunnlaget for suksessen.

-Vi er både stolte og imponerte over salgstallene våre hittil i år, og opplever høy etterspørsel etter modellene våre. Både privatpersoner og bedriftsmarkedet har behov for biler med firehjulstrekk, ettersom vi bor i et land som krever godt grep og god fremkommelighet. Ettersom elbiler med firehjulstrekk ofte er forbeholdt prisklasser fra en halv million og oppover, er Suzuki er nå stort sett alene med å tilby biler med firehjulstrekk i en fornuftig prisklasse. Du kan godt si at vi er “kjerringa mot strømmen”, sier Havre.

Suzuki har levert firehjulstrekkere til det norske folk siden 1984. Nå er hele modellrekka “hybridisert”, og leveres med enten selvladende- eller plug-in-hybridteknologi.

Havre forteller at i motsetning til mange av konkurrentene, sitter de i en gunstig leveringssituasjon.

- Vi har bestilt mye biler for de neste månedene, og har god tilgjengelighet på biler fremover.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra RSA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

SFT investerer i 12 MAXUS elektriske varebiler til køletransport1.7.2022 14:19:50 CEST | pressemeddelelse

SFT er storleverandør til cateringbranchen og har investeret i 12 stk. MAXUS e-Deliver 9 med et 88,55 kWt batteri. Alle biler er ombygget til kølebiler. SFT sørger for at dine varer transporteres på den korrekte temperatur og så på bedste vis i en MAXUS. De første 6 kølebiler er allerede leveret til SFT og MAXUS Danmark ser frem til et godt fremtidigt samarbejde. MAXUS - ELECTRIFYING THE FUTURE