Beste påskestart på mange år

Vær, føre og stor pågang har gitt en svært sterk påskestart for DNT. – Tydelig at folk vil til fjells.
Mange går fra hytte til hytte i påsken FOTO: Anders Blom/DNT

– Det er sjeldent fine føreforhold og strålende sol fra skyfri himmel i store deler av landet. Visnakker skikkelig eventyrpåske for turfolket i Sør-Norge. De betjente DNT-hyttene melder om glade gjester og påskestemning,det er mange år siden vi har hatt en så fin start på påskeferien, sier Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i DNT.

Han er svært fornøyd med at det etter flere år med korona-restriksjoner og fjorårets varierende vær endelig ersummende liv i peisestua og rundt frokostbordene på DNTs betjente fjellhytter.De fleste hyttene har en økning i antall overnattinger fra i fjor.

Våre hytter melder om godt besøk i alle fjellområder der vi har betjente hytter. Det er tydelig at folk er interesserte igod gammeldags hyttepåske i fjellet!Overnattingstalleneer nå tilbake på 2019-nivå, og med nyåpnede Leirvassbu har vi flere påskegjester i palmehelga enn noen gang, sier Klarp Solvang.

Fornøyde vertskap

På Hardangervidda er det mange som har tatt turen til DNTs hytter. I dette området, som er populært for hytte-til-hyttetur, erstemningen og situasjonen merkbar annerledes enn i fjor.Det er godt nytt for ekteparet Anne-Grethe Myran og Stein Rudi som er vertskap på Mårbu Turisthytte.

– For en påske så langt!Vi hadde noen treige år siden vi tok over her, med Korona-restriksjoner og veldig blanda vær i fjor, men nå er det god stemning med mange fornøyde påskegjester. Det er dager som dette som gjør at vi trives så godt med denne jobben, sier Stein Rudi

Fortsatt plass - utnytt dagene!

Med minusgrader om natta og strålende sol om dagen, holder drømmeføret seg heleuka. Det er gode forhold for skiturer i de fleste høyfjellsområdene. DNT har god plass på sine hytter utover i påsken.

Vi oppfordrer alle som ikke har bestemt seg for hva de skal gjøre resten av påsken til å utnytte forholdene og komme seg til fjells. Mange av hyttene har godt med plass både nå og senere i påsken, sier generalsekretær i DNT, Dag Terje Klarp Solvang.

Mange går fra hytte til hytte i påsken FOTO: Anders Blom/DNT
Strålende forhold på Hardangervidda i palmehelga FOTO: Anders Blom/DNT
Vertskapet på DNTs betjente hytte Mårbu, Anne-Grethe Myran og Stein Rudi, er strålende fornøyd med starten på påsken. FOTO: Anders Blom/DNT
Mange gikk over vidda i palmehelga. Sjeldent gode forhold i Sør-Norge! FOTO: Anders Blom/DNT