Beslut vid årsstämman i HMS Networks

HMS Networks AB (publ) har den 21 april 2022 hållit årsstämma. I samtliga ärenden beslutade stämman i enlighet med styrelsens och valberedningens förslag. I det följande redogörs för de viktigaste beslutens huvudsakliga innehåll.

Vinstdisposition
Årsstämman beslutade bifalla styrelsens förslag om utdelning med 3,00 kr per aktie. Som avstämningsdag för utdelning fastslogs den 25 april 2022. Utdelning beräknas därmed att utsändas genom Euroclear Swedens försorg den 28 april 2022.

Fastställande av resultat- och balansräkning och ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att fastställa av styrelsen framlagd resultat- och balansräkning för HMS Networks AB och koncernen. Styrelsen och bolagets verkställande direktör beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.

Val av styrelse och revisor samt beslut om arvoden
Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag, nämligen

• att sex (6) ordinarie styrelseledamöter väljs utan några styrelsesuppleanter,
  • att ett (1) registrerat revisionsbolag väljs till revisor,
  • att Charlotte Brogren, Fredrik Hansson, Anders Mörck, Cecilia Wachtmeister och Niklas Edling omväljs till styrelseledamöter, och att Anna Kleine väljs till ny styrelseledamot,
  • att Charlotte Brogren omväljs till ordförande i styrelsen,
  • att till revisor omvälja Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB med huvudansvarig revisor Johan Palmgren,
  • att arvode till styrelsen utgår med sammanlagt 2 025 000 kr, varav styrelsens ordförande ska erhålla 675 000 kr och övriga ledamöter ska erhålla 270 000 kr, samt att ersättning för arbete i revisionsutskottet ska utgå med 110 000 kr till ordförande och 55 000 kr vardera till övriga ledamöter och att ingen ersättning ska utgå för arbete i övriga utskott.

Styrelsens ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutad, i enlighet med styrelsens förslag, om reviderade riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier
Årsstämman beslutade att, i enlighet med styrelsens förslag, bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission av högst 2 340 943 aktier i syfte att finansiera eller genomföra företagsförvärv med egna aktier.

Införande av Aktiesparprogram 2023-2026 samt säkringsåtgärder för leverans av aktier inom ramen för programmet
Årsstämman beslutade att, i enlighet med styrelsens förslag, införa ett prestationsbaserat aktiesparprogram, Aktiesparprogram 2023-2026. Programmet riktar sig till samtliga anställda och omfattar högst 75 000 aktier. För att möjliggöra bolagets leverans av aktier till deltagarna i programmet beslutade årsstämman även att, i enlighet med styrelsens förslag, bemyndiga styrelsen att förvärva högst 75 000 egna aktier samt att överlåta de härigenom förvärvade aktierna till deltagarna i programmet.

För ytterligare information vänligen kontakta:
CEO Staffan Dahlström, telefon: 035-17 29 01
CFO Joakim Nideborn, telefon: 035-710 69 83

HMS Networks AB (publ) är en marknadsledande leverantör av lösningar inom industriell informations- och kommunikationsteknologi (Industrial ICT). HMS utvecklar och tillverkar produkter under varumärkena Anybus®, Ixxat®, Ewon® och Intesis®. Utveckling sker på huvudkontoret i Halmstad, samt i Ravensburg, Nivelles, Igualada, Wetzlar, Buchen, Delft och Bilbao. Lokal försäljning och support sköts från säljkontor i Tyskland, USA, Japan, Kina, Singapore, Italien, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Indien, Storbritannien, Sverige, Sydkorea och Förenade Arabemiraten (UAE), samt genom ett världsomspännande nätverk av distributörer och partners. HMS sysselsätter cirka 750 personer och omsatte 1 972 MSEK under 2021. HMS är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, i kategorin Large Cap, Information Technology.

Kalera - Last day of trading in Kalera AS' shares on Euronext Growth Oslo25.5.2022 08:00:00 CEST | Press release

OSLO, Norway, May 25, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Reference is made to the stock exchange announcement published by Kalera AS (the "Company") (Euronext Growth Oslo: KAL, Bloomberg: KSLLF) on 13 May 2022 regarding the merger with its wholly-owned Luxembourg subsidiary Kalera S.A. (the "Merger"). The Merger will become effective upon publication of the minutes from Kalera S.A.'s general meeting approving the Merger in accordance with Luxembourg law. Such publication, and the effectiveness of the Merger, is expected to occur on 27 May 2022 (the "Effectiveness"). The last day of trading in the Company's shares on Euronext Growth Oslo is today, 25 May 2022. A trading suspension will be imposed by the Oslo Stock Exchange following end of trading today, and the trading suspension will remain in force until the Effectiveness. As of the Effectiveness, all of the Company's assets, rights and liabilities will be transferred to Kalera S.A., and the Company will be dissolved and have it shares deliste

Reminder of an Investor Conference Webinar25.5.2022 08:00:00 CEST | Press release

We would like to remind that KN invites shareholders, investors, analysts, and other stakeholders to join its investor conference webinar scheduled on May 27th of 2022 at 9.00 am (EET). The presentation will be held in English. The webinar will be hosted by KN Chief Executive Officer Darius Šilenskis and Chief Financial Officer Mindaugas Kvekšas who will introduce the performance and unaudited financial results of KN for the three months of 2022. How to join the webinar? To join the webinar, please register via following link: https://nasdaq.zoom.us/webinar/register/WN_aVz8e35rRqO1UC5O3WBp4AYou will be provided with the webinar link and instructions how to join successfully. When joining the webinar for the first time, you will be asked to register on the Zoom platform. The webinar will be recorded and available online for everyone at the company’s website on www.kn.lt and on Nasdaq Baltic youtube.com account. What is a corporate webinar? A corporate webinar is a virtual conference, du