Synoptik Norge AS

Beskytt øynene dine i påskesolen

Påsken er rett rundt hjørnet og vi håper alle på en rekordfin påskeuke. Mange har allerede tatt frem solbrillene for sesongen, men husk da på at solbrillene ikke bare er et moteprodukt. Øyehelse og synskomfort er de viktigste årsakene til å sikre en god beskyttelse av øynene mot den sterke vintersolen.
Moods of Norway 1699,- Speilglass. The future is bright and shiny - wear shades

Hvorfor er solbeskyttelse så viktig om våren?

Solen står høyere på himmelen om våren, noe som faktisk gjør at UV-strålene får kortere vei til jordoverflaten, og blir sterkere. Går man uten solbriller i sterk sol på denne tiden av året, risikerer man rett og slett å bli solbrent på hornhinnen. I ytterste konsekvens kan man ende opp med snøblindhet, noe som kan være en svært ubehagelig og smertefull opplevelse. Ved å bruke gode solbriller beskytter du øynene dine mot de farlige UV-strålene fra solen.

Hva skal jeg velge?

Foruten at du selvfølgelig skal velge en brille du føler deg vel med rent utseendemessig, er det viktig å ha en solbrille som dekker godt, med god passform og som sitter godt på nesen og bak ørene. Da er den mest komfortabel å bruke over tid. Husk alltid å sjekke at brillen er CE-merket! Når du kjøper CE-merkede solbriller er du garantert at brillene beskytter deg mot både UVA- og UVB-stråler. Solbriller uten dette merket er ikke garantert å gi deg den beskyttelsen du trenger. I tillegg til det skarpe lyset om våren, reflekterer snøen solen ytterligere, slik at du får lys både ovenfra og nedenfra. Det kan derfor lønne seg å velge polariserte solbrilleglass som reduserer disse refleksene. Er du avhengig av å bruke briller, er solbriller med styrke et godt alternativ for deg.

Bruk solbriller også når det er overskyet

Mange av oss velger bort solbrillene i påskefjellet når været er overskyet.  De farlige UV-strålene trenger imidlertid gjennom skylaget og gjør det minst like viktig å ha på solbrillene selv om solen ikke skinner fra skyfri himmel. Det finnes også kontaktlinser med UV beskyttelse, men husk på at linsen bare dekker en liten del av øyet, og ikke gir optimal solbeskyttelse. Bruk derfor solbriller uansett.

Ikke glem barna!

Vær ekstra påpasselig med å beskytte barnas øyne i vårsolen og i fjellet. Barnas øyelinser er umodne og filtrerer bort en mindre andel skadelige UV- stråler enn øyelinsene til voksne. I tillegg er det anslått at barn er eksponert for tre ganger så mye UV-stråling som voksne, fordi de oppholder seg mer utendørs. Husk derfor alltid på solbeskyttelse til barna, og gå selv foran som et godt eksempel!

Fakta:

UV-stråling om vinteren:

• UV-strålingens intensitet avhenger av faktorer som solhøyde, skydekke, refleksjon fra bakken, tykkelse på ozonlaget, væskedråper og atmosfæriske gasser (bl.a. menneskeskapt forurensning).
  • Solen står høyere på himmelen i påsken enn den gjør tidligere på vinteren. Når solen står høyt på himmelen, får strålene kortere vei til jordoverflaten. Dermed blir UV-strålingen sterkere. Når sola står lavt (ligger i horisonten) kommer strålene på skrå inn mot jorda, og får dermed lengre vei.
  • Nysnø kan reflektere opp mot 90 % av UV-strålingen.
  • På fjellet er det ofte tynnere luft slik at mindre av UV-strålene blir absorbert.
  • Ved delvis skyet vær kan refleksjon fra skyer gjøre mengden av UV-stråling større enn når det er klart vært.

Ulike funksjoner i solbrilleglass:

• Polariserte glass fjerner en del horisontale reflekser fra snø og vann.
  • Antirefleksbehandling forhindrer sjenerende reflekser i glassene, at man ser speilinger i glassene.
  • Fargen i glassene har betydning for kontrasten: Når det er veldig sterkt lys er det best med gråblå glass, gjerne med speilbelegg. Når det er overskyet eller flatt lys bør man bruke glass med fargetoningen brun/oransje for å forsterke kontrastene. God kontrast i glassene er viktig når man eksempelvis kjører bil eller står på ski.

Om Brilleland

Brilleland er en landsdekkende optikerkjede med totalt 68 butikker. Vi selger briller, solbriller og kontaktlinser til ”folket”.  Hos Brilleland skal det være enkelt å finne gode løsninger for synskorrigering og solbeskyttelse.  Derfor er produktene våre delt inn i faste prisgrupper og produktpakker.  Vi har autoriserte optikere og linseoptikere i alle våre butikker, og fører en rekke kjente merker som bl.a Moods of Norway, Carrera, Vogue, Gant, Guess, Ray-Ban og Marc by Marc Jacobs.

Moods of Norway 1699,- Speilglass. The future is bright and shiny - wear shades
The One 199,- Speilglass - perfet til påskefjellet
Moods of Norway 1699,- Speilglass. Redefining shady business
Guess - Pilot

Om Synoptik Norge AS

Synoptik Norge AS
Eivind Lyches vei 19A
1338 Sandvika

67 55 28 00http://www.synoptik.no
Ønsker du mer informasjon eller flere bilder, kontakt Maria Worre: mwo@brilleland.no

Følg pressemeldinger fra Synoptik Norge AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Synoptik Norge AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Synoptik Norge AS

Viktig med solfaktor for øynene i vinterferien!13.2.2014 14:05:46 CET | Pressemelding

Mange er ikke klar over farene tilknyttet dårlig solbrillebruk. Barn er spesielt utsatt, men er ofte de som beskyttes dårligst. Foreldre må prioritere gode solbriller for barna – det er vanligvis de som tilbringer mye mer tid utendørs og øynene trenger bedre beskyttelse. Nå står vinterferien for tur og mange kommer til å være ute i sol og snø. Da er det spesielt viktig med gode solbriller som beskytter mot snøblindhet, sier Olaug Skrøppa, fagsjef i Interoptik.