Bertel O. Steen kjøper Agder Bil

Bertel O. Steen Agder AS kjøper alle aksjer i Agder Bil AS, Arendal.

- Oppkjøpet av Agder Bil vil gjøre Bertel O. Steen enda bedre rustet til å ta vare på kundene i regionen i fremtiden, sier Eirik Lohne, styreleder i Bertel O. Steen Agder. Foto: Bertel O. Steen

Agder Bil i Arendal ble etablert i 1966 med agenturene for Peugeot og Mercedes-Benz lastebiler, og utvidet med Mercedes-Benz personbiler i 1983. Selskapet er i dag autorisert nybilforhandler for Mercedes-Benz personbil og Peugeot person- og varebil. Egil Stenshagen ervervet aksjemajoriteten i Agder Bil i 2007, og selger nå sammen med medaksjonærer selskapet til Bertel O. Steen Agder.

- Bertel O. Steen er allerede godt etablert i Arendal gjennom en egeneid forhandler. Markedet i østlige Agder er under vekst og utvikling med Arendal som midtpunkt. En stor utbygging av infrastruktur med ny motorvei både østover og sørover knytter sammen denne delen av Agder fra Risør til Grimstad på en bedre måte enn tidligere. Ved å samle all aktivitet knyttet til bilmerkene Mercedes-Benz, Peugeot og Kia under én stor forhandler, investere i felles anlegg og mennesker, så mener vi at vi står enda bedre rustet for fremtiden til å ta vare på kundene på aller beste måte, sier styreleder Eirik Lohne i Bertel O. Steen Agder.

Konkurransetilsynet godkjente transaksjonen i slutten av november.

- Jeg er glad for at det er Bertel O. Steen som overtar Agder Bil. Det vil sikre en god ivaretakelse av våre kunder i tiden som kommer, sier Egil Stenshagen. Stenshagen fortsetter som hovedaksjonær i Kongsvinger Bilsenter, som også er forhandler av Mercedes-Benz og Peugeot.

Alle ansatte viderefører sine arbeidsforhold i virksomheten etter overdragelsen, og formell overtakelsesdato er 1. mars 2022.

Partene er enige om at kjøpspris på aksjene holdes konfidensiell.

For eventuelle spørsmål, vennligst kontakt:
Eirik Lohne, styreleder i Bertel O. Steen Agder: 908 32 647 / eirik.lohne@bos.no

Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.

Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 26 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner og bedrifter. Bertel O. Steen er også deleier i bilabonnementstjenesten Fleks.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Våre ca. 2 700 medarbeidere leter alltid etter nye løsninger – til det beste for kundene våre og samfunnet.