Berøringsskjerm i bil tar farlig mye oppmerksomhet.

1 av 3 mener berøringsskjermer i bil gjør dem mer uoppmerksomme i trafikken, viser en undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av Trygg Trafikk og Fremtind. Samtidig melder 3 av 4 at de bruker berøringsskjermen aktivt under kjøring.
Eye-tracking viser hvor føreren fokuserer med blikket under kjøring.

–      Vi mistenker at berøringsskjermer spiller en rolle ved ulykker. Flere utforkjøringer og front-mot-front-kollisjoner lar seg vanskelig forklare med fart, rus, feil på bilen, eller at noen sovner. Da kan det handle om mangel på oppmerksomhet. Når du kjører bil må du ha fokus på trafikken og ikke på skjermen i bilen, sier Bård Morten Johansen, fagsjef i Trygg Trafikk.

Forsker på bruk av berøringsskjermer

Over 40 prosent av alle trafikkuhell skyldes uoppmerksomhet, ifølge Transportøkonomisk institutt. Trygg Trafikk har lenge vært bekymret for at berøringsskjermer tar for mye oppmerksomhet. Atferdsviter og trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF leder nå en større oppmerksomhetsstudie i samarbeid med Trygg Trafikk og Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

–      Vi håper å kunne få noen svar på hvor mye oppmerksomhet skjermer i bil stjeler fra bilkjøringen, dette gjør vi gjennom å registrere øyebevegelsene til testpersoner som kjører bil og samtidig navigerer på skjermen. For å finne ut av hvor vi fester blikket under kjøring og hvor lenge av gangen, brukes eye tracking, eller blikksporing. Dette er en effektiv metode for å måle og forstå forbrukerens oppmerksomhet og reaksjoner, sier Dagfinn Moe.

Mange skader kunne vært unngått

Fremtind har i 2022 registrert over 73 000 skadesaker. Samlet erstatningskostnad for disse skadene var på over 2,2 milliarder kroner.

–      Dette er skader som enkelt kan unngås med oppmerksomhet bak rattet. Vi frykter at både mobil og skjermer i biler tar for mye oppmerksomhet fra selve bilkjøringen. Du skal ikke se lenge på mobilen eller en skjerm i bilen før du skjener ut av eget kjørefelt eller mister reaksjonstiden du trenger for å håndtere en hendelse. Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å ha fokus på det vi holder på med, nettopp det å kjøre bil, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.

Ulik praksis hos bilprodusenter

I dag er det store forskjeller mellom ulike biler når det gjelder antall skjermer, skjermplassering og hvilke funksjoner som er lagt over på berøringsskjerm. Samtidig er det ingen krav til opplæring i forbindelse med overgangen til ny teknologi i bil.

–      Berøringsskjermer i bil har kommet for å bli. Da må de kunne betjenes slik at forbrukeren ikke utgjør en fare i trafikken. I dag legges stadig flere funksjoner inn på disse skjermene, men så langt finnes det ingen standard for hverken menyoppsett eller hva slags funksjoner som kan og ikke kan være på skjerm. Ideelt sett burde det ikke være nødvendig å bruke disse skjermene under kjøring. Vi vet altfor lite om hvor mye oppmerksomhet bruk av skjermer i bil stjeler fra veien, men en ting er sikkert, vi bør alltid ha oppmerksomheten på trafikken når vi kjører bil, sier Johansen.

Undersøkelsen er gjennomført av Kantar på vegne av Trygg Trafikk og Fremtind. Formål ved undersøkelsen var å kartlegge nordmenns atferd og holdninger skjerm i bil. Målgruppen var befolkningen 18 år og eldre som kjører bil med skjerm minst en gang i måneden. Resultatene må tolkes innen for feilmarginer mellom 1,4 % og 3,1 % på totalnivå.

Hovedfunn fra undersøkelsen:

• 73% bruker skjermen 1-5 ganger i løpet av en kjøretur

• De fleste bruker skjermen oftest til å sette på/bytte radiokanal​

• 36 % mener skjermen gjør dem mer uoppmerksomme i trafikken​

Eye-tracking viser hvor føreren fokuserer med blikket under kjøring.