Bergensbasert gründerbedrift går på børs for å revolusjonere glukose overvåkning

En halv milliard mennesker kommer til å ha behov for å måle glukosenivået innen 2030. Idag må mange basere seg på tradisjonelle løsninger som kan oppleves både tungvinte, ubehagelige og kostbare. Bergensselskapet Lifecare AS ønsker å gi personer som er rammet av diabetes en bedre løsning og nå går de på børs for å kunne fortsette utviklingen av avanserte løsninger for kontinuerlig glukose overvåkning.
Bildet fra venstre til høyre:
Joacim Holter (styremedlem),
Rune Frisvold (daglig leder),
C Saure (styrets formann),
Stig Bratfos (Carnegie),
Annette Roth (Carnegie). Foto: Trond Reidar Teigen / NTB Scanpix
Bildet fra venstre til høyre: Joacim Holter (styremedlem), Rune Frisvold (daglig leder), C Saure (styrets formann), Stig Bratfos (Carnegie), Annette Roth (Carnegie). Foto: Trond Reidar Teigen / NTB Scanpix

Lifecare er et Bergensbasert teknologiselskap som forsker og utvikler en miniatyrisert sensor for kontinuerlig glukose overvåking for et globalt marked. I dag begynner Lifecare å handle utestående aksjer på Merkur Market under ticker symbolet "LIFE-ME". Lifecare har engasjert Carnegie AS som Merkur Advisor.

Diabetes er en alvorlig sykdom som skyldes mangel på insulin. «Personer med diabetes må følge nøye med på blodsukker nivået og reguleres av den enkelte for å få riktig mengde insulin til riktig tid. Mange diabetikere ønsker et moderne verktøy med nye funksjoner for glukose overvåking som er rimeligere, mer presist og mer behagelig å bruke. Vår teknologi vil kunne bidra til å løse en av de største livsstilsykdommer som vi står overfor», sier Christian Saure, styreleder.

Det er fler enn 425 millioner mennesker over hele verden som lider av metabolsk lidelse diabetes mellitus, og dette tallet forventes å øke til 552 millioner innen 2030 i følge International Diabetes Federation. Markedet for behandling av diabetes er stort, mangfoldig og består av flere former for behandling, og det er anslått at ca. 37% av personer med diabetes bør måle blodsukkeret og tilføre seg insulin. Globale helseutgifter relatert til diabetes forventes å nå rundt 800 milliarder dollar i 2040, opp fra USD 673 milliarder i 2015 (International Diabetes Federation).

Lifecare forsker og utvikler Sencell. "Sencell, vår banebrytende teknologi, er en implanterbar glukose sensor som er injisert under huden på armen. Målsettingen er at den miniatyriserte sensoren kan være i kroppen i minimum seks måneder,” sier Rune Frisvold, CEO, Lifecare. "Sensoren oppdager endring av glukose nivåer ved osmotisk trykk. Vi kan avlese glukose nivåene kontinuerlig. Disse nivåene vil kunne kommuniseres tråløst til din klokke eller telefon som er nær tilgjengelig."

«Videre skal vi ferdigstille kliniske tester, søke om Europeisk godkjennelse og ferdigstille «working prototype» i underkant av tre år,» avslutter Frisvold.

Kjerneknologien til Sencell er beskyttet av en rekke patenter som eies av Lifecare AS. Patentene dekker store markeder, inkludert USA, frem til år 2030. Nye patentsøknader er til behandling, med status som «pending». Lifecare har oppnådd tillitt og er i kontinuerlig dialog med globale life-science selskaper.

Sencells prototyper ble fullført ved testing for å dokumentere ytelsesdata i levende vev. Prekliniske forsøk nr. 1 og nr. 2 ble vellykket gjennomført høsten 2016. Resultatene for de prekliniske studiene viser at Lifecares sensorteknologi basert på osmotisk trykk er i stand til å spore interstitial glukose. Den gir en stabil referanse for fremtidige utvikling, og vil hjelpe Lifecare til å videreutvikle sensoren til en vellykket klinisk evaluering i kliniske studier.

Lifecare har registrert aksjekapital NOK 22 137 903,10, fordelt på 221 329 031 aksjer, hver med en verdi på NOK 0,10. På en ekstraordinær generalforsamling 4. juli 2018 ("EGM") besluttet generalforsamlingen å forhøye aksjekapitalen med NOK 10 222 593,80 ved å utstede 102 225 938 nye aksjer. Overkurs ved tegningen utgjør NOK 21 940 605,74, slik at emisjonen totalt tilfører selskapet NOK 32 163 199,54.

Rune Frisvold er administrerende direktør i Lifecare og ledelsen inkluderer prof. Andreas Pfützner, MD, PhD - Chief Scientific Officer (CSO) og Dr. Sanja Ramljak som vitenskapelig prosjektleder.

Styret inkluderer Christian Saure, styrets leder; Christian Hysing-Dahl, styremedlem; og Joacim Holter, styremedlem.

Ingrid Helsingen Warner
ingrid.h.warner@leidar.com

Bildet fra venstre til høyre:
Joacim Holter (styremedlem),
Rune Frisvold (daglig leder),
C Saure (styrets formann),
Stig Bratfos (Carnegie),
Annette Roth (Carnegie). Foto: Trond Reidar Teigen / NTB Scanpix

Om Lifecare

Lifecare
Postboks 2 Sandsli
5861 Bergen, Sandsli

Lifecare er et frittstående norsk aksjeselskap med hovedkontor i Bergen, stiftet 4. september 2006.

Sencell er utviklet i en felles innsats med verdens ledende utviklingsmiljøer i hele Europa, blant annet Cambridge Consultants (UK), og Csem (Sveits). Lifecare har også gjennomført to doktoravhandlinger i Norge.

Selskapets Scientific Advisory Board omfatter Dr. David Klonoff, lederl; Prof. Dr. Lutz Heinemann, medlem; og prof. Kåre Birkeland, medlem.

De viktigste investorene til dags dato inkluderer BECH INVEST AS med 30,29%, TEIGLAND EIENDOM AS med 24,02%, LACAL AS med 16,52%, og SPAREBANKEN VEST med 8,20%. Lifecare har et godt forhold og samarbeider med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.