Bergen lufthavn på radaren

Samferdselsministeren fikk en skreddersydd omvisning på flyplassen i dag. Lufthavndirektør Øystein Skaar viste rundt og fortalte blant annet om sommerens oppgradering av rullebane, navigasjonssystem, samt behov og muligheter i fortsettelsen.

Dette er det første offisielle besøket til Jon Georg Dale som statsråd på Flesland, og følget skulle videre til andre oppdragSelv om tiden var begrenset rakk vi både lunsj, omvisning inne i terminalen og kjøretur på flyside, samt tid til media.

Både ministeren og resten av følget syntes det var interessant å høre mer om Bergen lufthavn, og viste at de både har interesse for og kompetanse om flyplassdrift i vår region.

Langt flere fly kan lande i tåke

Øystein Skaar fortalte at utbyggingen vi har gjennomført i sommer har bidratt til at vi nå kan ta ned flere fly ved tåke. Årsaken til dette er en kombinasjon av navigasjonsystem, lyssetting, merking, transpondere i alle kjøretøy på bakken og hvordan vi opererer det vi kaller CAT2.

Det største byggeprosjektet knyttet til dette er et 20 mål stort flatt refleksjonsområde, i tillegg til en 900 meter lang lamperekke i rullebanen. Dette gjør at flyene kan ta av, med sikt ned til 150 fot, og lande i tåke med sikt helt ned til 300 fot.  Dette er en stor forbedring som mange vestlendinger vil sette pris på.

På gamle trakter

Omvisningen gikk innom terminal 2. Første etasje i den gamle terminalen står i dag ubrukt. I løpet av et par år håper vi denne igjen kan benyttes som passasjerområde.

Samferdselsministeren husket godt innsjekk i den gamle terminalen. Og flere av hans kolleger mimret om hvordan køen kunne stå ned rulletrappen og ut døren. Alle er veldig glade for den nye terminalen.

En mulighet for innsjekksområdet i terminal 2, er å bygge det om til et område for non-Schengen-passasjerer.

Fiskeriet serverte våre gjester sin berømte fiskesuppe på paviljongen, og dermed fikk følget også nyte utsikten over Raunefjorden og fjellene omkring. En intensiv og flott omvisning!