Beredskapen i Kirkenes og Alta redusert på grunn av sykdom

Flere piloter ved ambulanseflybasene i Kirkenes og Alta har blitt rammet av sykdom. Dette vil redusere tilgjengeligheten for ambulansefly de nærmeste dagene. For å kompensere for redusert beredskap leier Babcock inn et ekstra jetfly fra Sverige som vil være på plass i Alta i løpet av dagen.
Flere piloter ved ambulanseflybasene i Kirkenes og Alta har blitt rammet av sykdom. Dette vil redusere tilgjengeligheten for ambulansefly de nærmeste dagene. For å kompensere for redusert beredskap leier Babcock inn et jetfly fra Sverige. Foto: BSAA

Den innleide ambulansejeten kan kun lande på langbanene, men vil avlaste kortbaneflyene slik at de kan holdes av til å opprettholde beredskapen på kortbanenettet.

I dag er alle flyene i Finmark ute av tjeneste på grunn av sykdom. Det jobbes kontinuerlig med å fylle hullene i vaktplanene etter hvert som sykemeldinger kommer inn, men drifttsjef Hilde Sjurelv i Babcock Norge opplyser at julehøytiden gjør situasjonen ekstra krevende.

- Vi har 103 piloter i selskapet, inkludert stand by-piloter som skal ta over vakter ved sykdom. Men når vi har så mange piloter som er syke samtidig, er vi også avhengig av at piloter som ikke er på vakt, både kan og ønsker å steppe inn der vi har behov. Vi er i tillegg avhengig av at det går rutefly som gjør at de kommer seg frem til basene, sier driftssjef i Babcock Norge, Hilde Sjurelv.

Babcock tar høyde for at pilotene er rammet av smittsom sykdom, og vasker nå ned basene og flyene for å hindre eventuelt videre smitte. Det er også iverksatt tiltak for å skille friske fra syke, og piloter som kommer for å overta blir innkvartert på hotell til basene er klargjort. Babcock har oppfordret alle ansatte til å ta influensavaksine, men understreker at det er frivillig å vaksinere seg.