Ber regjeringen stoppe delingsprosessen

KS og KS' storbynettverk ber regjeringen respektere og anerkjenne vedtak gjort av Kristiansand bystyre, og oppfordrer regjeringen på det sterkeste til å avslutte prosessen om mulig deling av Kristiansand kommune.
Kristiansand bystyre har nok en gang fattet vedtak som tydelig viser at det ikke er lokaldemokratisk vilje til å dele Kristiansand kommune. Bilde fra Fiskebrygga i Kristiansand. Foto: Shutterstock

Lokale myndigheter er et hovedgrunnlag for ethvert demokratisk politisk styre. Kristiansand bystyre har nok en gang fattet vedtak som tydelig viser at det ikke er lokaldemokratisk vilje til å dele Kristiansand kommune. De økonomiske og menneskelige kostnadene vil være store ved en delingsprosess og det er svært vanskelig å argumentere for at en deling av Kristiansand kommune er fremtidsrettet. Det er vanskelig å finne passende ord for byrden regjeringen legger på Kristiansands innbyggere, ansatte, pasienter, skoleelever og andre.

Nå er nok nok. KS og KS' storbynettverk anbefaler på det sterkeste at regjeringen ikke nok en gang overprøver lokalt fattede vedtak. Det vil være et alvorlig tillitsbrudd fra en regjering som har lansert tillitsreformen som signaliserer økt tillit til lokaldemokratiet.

Anmodningen er signert av KS og samtlige ordførere i KS' storbynettverk:

Gunn Marit Helgesen
Styreleder i KS