Ber om gjeninnføring av billettkontrollene

Yrkestrafikkforbundet er bekymret for den manglende billettkontrollen på kollektivtransport og frykter det kan gå utover tilbudet etter pandemien.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg

Under pandemien har andelen kollektivreisende gått drastisk ned. I tillegg er andelen av de reisende som betaler, blitt mindre.

Nå frykter Yrkestrafikkforbundet at tilbudet blir varig dårligere, ettersom kollektivselskapene tenker kortsiktig og ikke gjør sitt for å få tilbake inntektene.

‒ Myndighetenes oppfordring om ikke å reise kollektivt har ført til færre passasjerer og lavere inntekter for kollektivselskapene. Det er naturligvis uunngåelig. Samtidig kan Ruter, Skyss og de andre kollektivselskapene til en viss grad skylde seg selv for manglende billettinntekter. Når det går et år uten billettkontroller, så trenger du ikke være rakettforsker for å skjønne at snikingen øker, uttaler generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet, Trond Jensrud.

Han mener billettkontrollene på buss og bane må gjeninnføres, i det minste på de store kollektivknutepunktene og de mest trafikkerte linjene.

Dette er spesielt relevant nå, ettersom styret i Ruter har gitt direktøren fullmakt til å planlegge kutt i rutetilbudet når pandemien er over.

‒ Yrkestrafikkforbundet og de andre fagforbundene, har støttet arbeidsgiverne og kollektivselskapene i at myndighetene må gi kompensasjon for sviktende billettinntekter som følge av pandemien. Det har de fått, sier Jensrud og fortsetter:

‒ Men kollektivselskapene må også selv gjøre sin del av jobben med å få inn inntektene. De kan ikke ha rutekutt og dårligere kollektivtilbud som sin første tanke etter pandemien, uten å selv ha gjort en innsats for å få tilbake inntektene.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg

Yrkestrafikkforbundet (YTF) organiserer nesten 12.000 arbeidstakere i transportbransjen og er blant annet det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.

Korrigering - Får ikke gått på do i arbeidstiden18.11.2020 07:00:01 CET | Pressemelding