Ber kvinner overta mer av forsikringsarbeidet i familien
Menn tar ansvar for bank og forsikring, mens kvinner tar ansvar for legetimer og andre avtaler i familien. Det viser en fersk spørreundersøkelse som er gjennomført av Sentio på vegne av If Skadeforsikring.
I undersøkelsen svarer de spurte på hvem i parforholdet som håndterer bank og lån, forsikring og andre oppgaver som legetimer, bursdagsgaver og liknende.
- For at et par eller en familie skal være riktig forsikret, er det viktig å forstå hele familiens behov. Det er vanskelig å se helheten og alles behov hvis bare den ene er involvert. Vi tror familieberedskapen blir enda bedre hvis flere kvinner er interessert, sier Ingrid Janbu Holthe, som er konserndirektør for privatmarkedet i If Skadeforsikring.
- Forsikring handler ikke bare om økonomi, men om å sikre det kjæreste vi har.
Menn og kvinner deler ikke likt
Et dypdykk i tallene i Sentios undersøkelse viser store forskjeller i oppgavene menn og kvinner tar på seg i parforhold:
- Hele 55% av mennene sier at de har hovedansvar for bank, lån og regningsbetaling. Tilsvarende mener bare 25% av kvinnene at de har hovedansvaret for dette.
- For forsikringer stiger tallet til 61% av mennene, som sier at de har hovedansvar for dette området. Bare 25 % mener selv at de har hovedansvaret for forsikringene i familien.
- Det kan være mange grunner til at fordelingen blir slik. Men hvis bare èn av partene forholder seg til forsikring, øker risikoen for at det blir kronglete hvis noe skjer. Vi må engasjere hverandre, sier Holthe.
Menn mer fraværende på praktiske oppgaver
Motsatt opplever kvinnene størst ansvar for legetimer, bursdagsgavekjøp og andre planleggingsoppgaver.
- Bare 16% av menn mener at de er familiens hovedansvarlige for legetimer, kleskjøp og innkjøp av bursdagsgaver.
- 43% av kvinnene sier at dette er noe de styrer.
- Mens 74% av spurte menn mener at begge i husstanden er likestilt på dette området, viser tallene at kvinnene ikke er enige: Bare 54% av kvinnene er enige i at det er likestilling i familielivet når det gjelder legetimer, bursdagsgaver, kleskjøp osv – det såkalte tredje skiftet.
Blant dem som sier at begge er like involvert i forsikring, svarer nær halvparten at det er et aktivt valg at begge parter er informert. Mange sier også at det er tryggere når begge har oversikt.
- Jeg er så glad for at de som deler på det, vektlegger dette. Jeg håper det kan inspirere flere, sier Holthe.
Mange tror ikke partneren skjønner forsikring
Undersøkelsen viser at mange med hovedansvaret for bank og forsikring, tror partneren ikke vil eller kan sette seg inn i området. De sier blant annet at partneren synes forsikring er kjedelig.
Mange par er dessuten enige om at det holder at bare èn av de to har satt seg inn i bank og forsikring på vegne av familien.
Det ønsker Ingrid Janbu Holthe at parene diskuterer om igjen.
- Begge må vurdere risiko og vært enige om hvordan livet ser ut. Sammen bidrar menn og kvinner. Begge bidrar til at familien er riktig forsikret, og det er vi redd for at mange familier ikke blir om denne trenden fortsetter, sier hun.
Hele undersøkelsen er tilgjengelig i Excel-format nederst forespørsel. Ta kontakt med kommunikasjonssjef Kristin Grøntoft for å få undersøkelsen i PDF-format.
Nøkkelord
Kontakter
Kristin GrøntoftKommunikasjonssjef | Digitale kanaler/SoMe
Tel:+47 920 60 805kristin.grontoft@if.noIngrid Janbu HoltheKonserndirektør Privat/Head of BA Private
ingrid.janbu.holthe@if.noBilder
Dokumenter
Om If
If er det største forsikringsselskapet i Norden, med over 4,5 millioner kunder, både privatpersoner og bedrifter. Vi forsikrer hver femte bolig og bil i Norden, og tilbyr personforsikring for privatpersoner og bedrifter.
Vi har 10 000 ansatte, spredt over flere forretningsområder og land, som sammen sørger for at våre privat- og bedriftskunder får riktig hjelp. Takket være vår størrelse og bredde kan vi være nær kundene våre og tilby trygg forsikring. Vårt løfte til kundene våre er kjernen i vår identitet – If hjelper mye.
If er heleid av finske Sampo, som er notert på Nasdaq-børsen i Helsingfors, Stockholm og København. I 2025 ble Topdanmark en del av If. If har hovedkontor i Sverige, og opererer også i Baltikum.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Nordmenn holder tett på jobben om at de strever24.6.2025 07:45:00 CEST | Pressemelding
Fire av ti nordmenn sier at psykiske helseutfordringer har påvirket arbeidsevnen. Få snakker med lederen sin om det. Det viser resultater i Nordisk Helserapport 2025 fra forsikringsselskapet If.
Lynskader for 151 millioner kroner i fjor sommer23.6.2025 07:32:07 CEST | Pressemelding
Mange glemmer å koble robotgressklipperen fra lading ved lyn og torden. Å trekke ut støpselet til gressklipperen er like viktig som til TV-en, påpeker forsikringsselskapet If.
If: – Reiseforsikring dekker ikke frykt19.6.2025 11:56:03 CEST | Pressemelding
Enkelte nordmenn som har bestilt sommerferie på Kypros og noen steder i Tyrkia føler på krigsfrykt. Den siste tiden har flere ringt reiseskadesenteret til If Europeiske Reiseforsikring om dette.
Kollisjon? Dette grønne beviset bør du ha i bilen17.6.2025 08:05:00 CEST | Pressemelding
Dokumentet Grønt kort kan spare deg for trøbbel med politiet og bot hvis du kolliderer eller er skyld i en bilulykke i utlandet. Sikre deg kortet i god tid før bilferien, anbefaler If.
If på Arendalsuka 202513.6.2025 09:09:30 CEST | Pressemelding
Vi i If er på plass under Arendalsuka i august. I år står forebyggende helse, helse og sykefravær, ekstremvær og klimatilpasning på agendaen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom