Ber båtfolket løfte blikket

Bak kampanjen står Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet. Alle aktørene er enige om at det er viktig å styrke samhandlingen og arbeidet for å redusere ulykkestallene på og ved vann.
- Selv om mobiltelefoner og moderne navigasjonsutstyr bidrar til å styrke sikkerheten til sjøs, stjeler de ofte båtførers konsentrasjon. Uoppmerksomhet i kombinasjon med for eksempel høy fart eller mørke kan føre til farlige situasjoner. Dette er en viktig årsak til at vi ber folk løfte blikket i holdningskampanjen, sier Rikke Lind, generalsekretær i Redningsselskapet.
De tre aktørene som samarbeider om den nye holdningskampanjen, påpeker at det også pågår et arbeid med en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker.
- Vi vet etterhvert mye om hva som gjør at folk omkommer ved bruk av fritidsfartøy. I den nylig publiserte rapporten fra Statens havarikommisjon (SHT), kommer det frem at halvparten av alle dødsulykker forbundet med fritidsbåt skyldes kantring eller fall over bord. Videre ser vi blant annet at mange dør av nedkjøling eller drukning som følge av for sen varsling av ulykker. Riktig bruk av vest, tilgjengelig varslingsutstyr, bruk av dødmannsknapp og leider som kan nås fra vannet, er effektive forebyggende tiltak, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad.
Tall fra Sjøfartsdirektoratet, viser at 23 personer omkom ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann i 2018. Selv om tallet er det laveste som er registrert siden 2001, mener aktørene bak kampanjen at innsatsen bør forsterkes og at alle kan bidra.
- Budskapet i kampanjen blir forhåpentligvis en øyeåpner som skaper oppmerksomhet. Men, og det er viktig å understreke, kampanjen er ett av flere tiltak for å redusere ulykkestallene. En positiv endring skjer først når alle førere av fritidsfartøy blir enda flinkere til å ta mer bevisste valg om egen og andres sikkerhet, og når vi får enda flere til å ta innover seg viktigheten av å kunne reglene om fart og sikker ferdsel på sjøen, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Nøkkelord
Kontakter
Petter A. Søreng, seksjonssjef fritidsfartøy, Sjøfartsdirektoratet: Tlf. 41519729
Thor Messel, seniorrådgiver Kystverket sørøst: Tlf. 93203466
Oddbjørn Lager Nesje, leder markedskommunikasjon og samfunnskontakt, Redningsselskapet: Tlf. 90873369
Bilder


Lenker
Om Redningsselskapet
Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».
Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 59 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.
Følg pressemeldinger fra Redningsselskapet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Redningsselskapet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Redningsselskapet
Kraftig nedgang i drukningsulykker første halvår4.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Så langt i år har 15 personer omkommet i drukningsulykker i Norge, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Det er en markant nedgang sammenlignet med samme periode i fjor, da tallet var 41.
Mange er redde i båt25.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Over 40 % av norske båteiere har følt seg utrygge eller redde på sjøen, viser en fersk undersøkelse. Ny teknologi skal gjøre det tryggere for engstelige båtførere.
1 av 3 usikre på egne båtferdigheter11.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Mange norske båteiere mangler grunnleggende båtkompetanse og er usikre på egne ferdigheter, viser en fersk undersøkelse.
Fem personer druknet i mai4.6.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Fem personer mistet livet i drukningsulykker i Norge i mai, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Fire av de omkomne var utenlandske fisketurister.
1 av 3 sikrer ikke båten mot tyveri2.6.2025 09:53:46 CEST | Pressemelding
I fjor ble det stjålet båter og båtmotorer for rekordhøye 145 millioner kroner i Norge. Likevel slurver båteierne med sikkerheten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom