NOPA

Bendik Hofseth mottok nordisk ærespris

Komponist og musiker Bendik Hofseth ble tildelt NPUs ærespris på Sentralen i dag.
Komponist og musiker Bendik Hofseth mottok NPUs ærespris på Sentralen i dag. Foto: Marthe Vee

Ingrid Kindem, styreleder i NOPA, delte ut prisen på vegne av det nordiske nettverket NPU (Nordisk Populærautorunion).

– Det er en ære å dele ut denne prisen til komponist og musiker som har betydd så mye for musikkfeltet og opphavsretten, både nasjonalt og internasjonalt, sier Ingrid Kindem.

Bendik Hofseth har gitt ut ti soloalbum, og medvirket på over 200 album. I dag er han styreleder i bistandsorganisasjonen Norcode og professor ved Universitet i Agder. Tidligere har han vært styreleder i TONO, Phonofile og NOPA.

Juryens begrunnelse

Bendik Hofseth tildeles NPUs ærespris (Nordisk Populærautorunion) for sitt kunstnerskap, sine visjonære tanker om nye forretningsmodeller innen musikkfeltet og sitt mangeårige engasjement for opphavsretten på vegne av komponister og tekstforfattere, både nasjonalt og internasjonalt.

Han innehar en sjelden musikalsk lekenhet, beveger seg sømløst mellom sjangre, med sin helt særegne tone og ikke minst tonevalg. Hofseth er en av de som løfter frem andre kollegaer. Han er initiativtaker til flere konsertserier og festivaler, der våre ypperste skapende musikere har møttes i et laboratorium – på tvers av sjangre og landegrenser.

I tillegg var han tidlig ute med tanker om ny teknologi og forretningsmodeller og for distribusjon av musikk. Han har presisert at de nye forretningsmodellene må baseres på musikkens egenart og ta hensyn til musikkens mangfold og sjangerbredde. Ikke minst har han vært opptatt av at de som skaper åndsverkene skal ha betalt for sitt arbeid, og han har kjempet kampen mot de store plattformtjenestenes i mange år – gjennom kronikker, nettverksbygging og styrearbeid og ledelse.

På vegne av NOPAs styre og NPU vil vi tildele deg NPUs ærespris. Gratulerer!

Om NPUs ærespris

Nordisk Populærautorunion samler de nordiske komponist- og tekstforfatterorganisasjonene innenfor populærmusikk. NPUs ærespris deles ut til en komponist eller tekstforfatter som har gjort en eksepsjonell innsats for musikklivet. Tidligere prisvinnere er blant annet Povel Ramel, Pia Raug Nielsen, Povl Dissing, Jan Garbarek, Mari Boine og Henning Kvitnes.

NOPA er en del av det nordiske nettverket, og er i år vertskap for sine nordiske kolleger.

Bilder

Prisen ble delt ut av NOPA, ved styreleder Ingrid Kindem. Foto: Marthe Vee
Last ned bilde
Bendik Hofseth har jobbet for opphavsrett gjennom styreverv i blant annet TONO, Norcode og NOPA. Foto: Marthe Vee

Om NOPA

NOPA
Kongens gate 24

22 47 30 00http://www.nopa.no

NOPA er en interesseorganisasjon for komponister og sangtekstforfattere. I dag organiserer NOPA de fleste kjente komponister og sangtekstforfattere, og vi har nå 1200 medlemmer.

Vi arbeider med viktige kulturpolitiske saker og opphavsrettslige spørsmål, gir økonomisk støtte til våre medlemmers prosjekter, tilbyr arbeidsleiligheter i utlandet og deler ut priser og stipender. Vi er en medlemsorganisasjon under TONO og en søsterorganisasjon av Norsk Komponistforening og Musikkforleggerne.