NHO Service og Handel

Bemanningsbransjen i motbakke

Bemanningsbransjen falt 2,1% i fjor, men stabiliserte seg mot slutten av året. Det viser tall som NHO Service offentliggjør i dag.
Even Hagelien

Hvis du vil se dette innholdet fra www.nhoservice.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

- Etter et vanskelig 2013 fortsatt nedturen i 2014. Dette er krevende, men en ikke uventet utvikling, sier fagsjef for Bemanningsbransjen i NHO Service, Even Hagelien.

Bakgrunnen er avkjøling av norsk økonomi og endrede rammevilkår. Nedgangstakten falt i løpet av 2014, og det er tendens til stabilisering. 4. Kvartal endte opp 0.8% svakere enn samme kvartal året før. I 2013 kom et nytt regelverk som medførte høyere kostnader og høyere priser i bemanningsbransjen. Dette preget markedet også i 2014.

- Det har vært usikkerhet rundt tolkningen av nye regler for bemanningsbransjen. Bedriftene, som har inngått tariffavtale, har hatt store utfordringer med en situasjon hvor man må forholde seg til to regelsett – både tariffavtale og likebehandlingsprinsippet, sier Hagelien.

Vikarbyrådirektivet
-Vikarbyrådirektivet er innført uten å åpne for unntak fra likebehandlingsprinsippet for bemanningsbedrifter med tariffavtale. Bemanningsbedrifter holdes utenfor det tariffsystemet som resten av arbeidslivet tar for gitt. Bransjen trenger en avklaring. Vi setter vår lit til at regjeringen snart vil få på plass en forskrift som, i likhet med andre nordiske land, gir bemanningsbedrifter med tariffavtale unntak fra likebehandlingsprinsippet. Slik kan man avslutter dagens diskriminering av bransjen, sier Hagelien. Antall solgte timer sank med 0,8%, mens omsetningen sank med 0,4% i fjor. Justerer man for inflasjon, betyr dette at prisene, i motsetning til i 2013, gikk ned i 2014.

Små marginer
- Dette er utfordrende i en situasjon hvor marginene allerede er hardt presset. Det hjelper lite med stor omsetning når lite blir igjen på bunnlinjen, sier Hagelien.
Lavere oljepriser og innskrenkninger i oljerelatert virksomhet gir noen steder langt større ringvirkninger enn i oljeindustrien. At dette påvirker bemanningsbransjen tydeliggjøres ved at området tekniske tjenester som innbefatter utleie av ingeniører, er det som i 4. Kvartal hadde størst nedgang i forhold til året før (-13%).

Aktiviteten i bemanningsbransjen er tett knyttet til konjunkturutviklingen og det kan se ut som prosentandelen av årsverk i Norge som ytes gjennom bransjen holder seg ganske jevnt rundt 1 % på tross av svingningene i solgte timer og omsetning. Dette viser at det er en samvariasjon mellom antall årsverk som ytes totalt i Norge og størrelsen på bemanningsbransjen.??

9 av 19 fylker falt
I løpet av 2013 har man på landsbasis sett store variasjoner. Av landets 19 fylker var det nedgang i 9. Det er verdt å merke seg kraftig nedgang i Telemark (-26%) og også negativ utvikling i store markeder som Oslo (-9%), samt Rogaland og Sør-Trøndelag som begge hadde en nedgang på 7%. Samtidig er det en positiv utvikling Hordaland (+6%) og i Nord Norge.
Den mest positive utviklingen i fjerde kvartal var innen oppvekst og utdanning med pluss 15%. Industri og produksjon økte med 8%. På negativ side er det verdt å merke seg nedgang i tekniske tjenester på 13% og i IT på 12%, sier Hagelien. For året som helhet økte antall solgte timer innen oppvekst og utdanning med 11%. Hospitality og handel hadde den svakeste utviklingen. Begge områder hadde nedgang på 16%.

Fagsjef Even Hagelien 952 25 467
Informasjonssjef Baard Fiksdal 930 88 777

Even Hagelien

Om NHO Service og Handel

NHO Service og Handel
Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27

+47 23 08 86 50http://www.nhosh.no
NHO Service er den tredje største landsforeningen i NHO, og organiserer 640 bedrifter med over 3700 virksomheter, ca 62.000 årsverk og 40 milliarder kroner i omsetning.

Følg pressemeldinger fra NHO Service og Handel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Service og Handel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Service og Handel