
Belønning ga betydelig færre fartsbrudd

– Sjåførene i Rogaland hadde under og etter kampanjen nesten 30 prosent færre fartsovertredelser enn før. Oslobilistene reduserte antall fartsovertredelser med over 25 prosent, sier leder for innovasjon Svein Skovly i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Sjåfører i samtlige fylker har under og etter kampanjen vist større respekt for fartsgrensene. I tillegg til Rogaland og Oslo kan sjåførene i Vestland, Viken og Trøndelag vise til betydelig færre fartsovertredelser. Det var minst endring i Innlandet.
– Sjåførene som bruker vår nye smarte bilforsikring reduserte i snitt antall fartsovertredelser med nesten 16 prosent i 30-, 40- og 50-sonene fra før til etter kampanjen, sier Skovly.
Kampanjen varte i én måned fra skolestart, 17. august. Sjåførene som overholdt fartsgrensene hadde mulighet til å oppnå ekstra poeng tilsvarende 300 kroner. Sjåførene blir i tillegg belønnet for å la mobilen ligge når de kjører.
Gulrot bedre enn pisk
Brukerne av appen kan kun oppnå belønning, og får aldri noen form for straff. Kjøredata blir heller ikke brukt ved et eventuelt skadeoppgjør.
– Resultatene viser at belønning av trygg kjøreatferd fungerer, særlig når sjåførene får den kort tid etter endt kjøretur. De som faktisk bruker poengene de får for trygg atferd i trafikken kjører enda bedre enn de som ikke gjør det. Det forsterker teorien om at belønning fungerer bedre enn straff, sier atferdspsykolog Jon Magnus Eilertsen i Fremtind.
Kjøringen etter at kampanjen var over og belønningen ble borte, viser at mengden fartsovertredelser har holdt seg på samme lave nivå som på slutten av kampanjen.
Varig endring i kjøreatferd
– Det kan se ut til at endringen i kjøreatferd varer over tid. Vi sier da at atferden har generalisert seg, og det betyr i denne sammenhengen at det å overholde fartsgrensene i større grad er automatisert. Det gjenstår å se om fravær av belønning over tid, på linje med fravær av fartsbøter, gjør at farten går opp igjen, sier Eilertsen.
Blant kvinner og menn var atferdsendringen tilnærmet lik, men én ting skilte kvinnelige sjåfører fra menn.
– Da vi ga brukerne et «push» i appen, mot slutten av kampanjen, så ble kvinnene enda bedre til å overholde fartsgrensene. Denne store atferdsendringen så vi dessverre ikke hos de mannlige sjåførene, sier Skovly.
Om smart bilforsikring
Fremtind har hatt smart bilforsikring i markedet i over 3 år. Den første generasjonen ble lansert våren 2017 av daværende SpareBank 1 Forsikring. I denne løsningen monterer bilistene en smartplugg i bilens diagnoseport. Med denne løsningen, Spinn, har vi til nå registrert over 360 millioner kjørte kilometer blant over 30.000 kunder.
Vinteren 2020 lanserte Fremtind en ny generasjon smart bilforsikring, med kun mobilen som sensor. Vi opplevde at vi med den første versjonen ikke klarte å påvirke ulykkesstatistikken som vi ønsket. I dag har vi bedre og mer moden teknologi, og ikke minst så kunne ikke el-bileierne bruke smartpluggen i Spinn. Den nye generasjonen, og appen som i dag heter Smartbil, er tilgjengelig for alle.
Som i første generasjon smart bilforsikring er målet med Smartbil-appen å belønne trygg kjøring og bevisstgjøre bilistene på deres kjøreatferd. Høy fart og mobilbruk under kjøring fører til ulykker, og nå fokuserer vi på mobilbruk ved å belønne de som lar mobilen ligge. Ved årets skolestart vil Fremtind også teste belønning av de som overholder de laveste fartsgrensene. Bilistene får ikke noen form for «straff» om de ikke kjører pent eller fikler med mobilen.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noSvein SkovlyLeder Innovasjonslab Fremtind
Tel:950 95 893svein.skovly@fremtind.noBilder



Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med AutoSync finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Gamle sikringsskap kan utgjøre en brannfare20.2.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Mange har gamle sikringsanlegg på hytta og opplever at sikringene ryker når de bruker flere apparater samtidig. Det kan være brannfarlig.
Kulde og strømsparing ga rekordmange frostskader i fjor18.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Likevel vurderer nær 1 av 3 nordmenn (32 prosent) å skru ned varmen i huset eller hytta for å spare strøm fremover.
Nå er det høysesong for skityveri14.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Hvert år stjeles skiutstyr fra alpinanlegg og hyttevegger for flerfoldige millioner. Noen enkle knep gjør deg bedre rustet mot skityvene.
Boligeiere utsetter vedlikehold: Mange har ikke råd10.2.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Fire av ti nordmenn setter ikke av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene. – Kan ende med kjemperegning, frykter skadeforebygger.
God resultatøkning for Fremtind5.2.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Fremtind Forsikring konsern leverte i 4. kvartal et resultat før skatt på 1 585 mill. kroner (794). Resultatet for året ble 3 232 mill. kroner (1 160). Fusjonen med Eika Forsikring har bidratt positivt til resultatforbedringen.