Belønning ga betydelig færre fartsbrudd
I én måned fra skolestart fikk 10.000 bilister mulighet til å bli belønnet for å overholde de laveste fartsgrensene. Effekten kom umiddelbart.

– Sjåførene i Rogaland hadde under og etter kampanjen nesten 30 prosent færre fartsovertredelser enn før. Oslobilistene reduserte antall fartsovertredelser med over 25 prosent, sier leder for innovasjon Svein Skovly i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Sjåfører i samtlige fylker har under og etter kampanjen vist større respekt for fartsgrensene. I tillegg til Rogaland og Oslo kan sjåførene i Vestland, Viken og Trøndelag vise til betydelig færre fartsovertredelser. Det var minst endring i Innlandet.
– Sjåførene som bruker vår nye smarte bilforsikring reduserte i snitt antall fartsovertredelser med nesten 16 prosent i 30-, 40- og 50-sonene fra før til etter kampanjen, sier Skovly.
Kampanjen varte i én måned fra skolestart, 17. august. Sjåførene som overholdt fartsgrensene hadde mulighet til å oppnå ekstra poeng tilsvarende 300 kroner. Sjåførene blir i tillegg belønnet for å la mobilen ligge når de kjører.
Gulrot bedre enn pisk
Brukerne av appen kan kun oppnå belønning, og får aldri noen form for straff. Kjøredata blir heller ikke brukt ved et eventuelt skadeoppgjør.
– Resultatene viser at belønning av trygg kjøreatferd fungerer, særlig når sjåførene får den kort tid etter endt kjøretur. De som faktisk bruker poengene de får for trygg atferd i trafikken kjører enda bedre enn de som ikke gjør det. Det forsterker teorien om at belønning fungerer bedre enn straff, sier atferdspsykolog Jon Magnus Eilertsen i Fremtind.
Kjøringen etter at kampanjen var over og belønningen ble borte, viser at mengden fartsovertredelser har holdt seg på samme lave nivå som på slutten av kampanjen.
Varig endring i kjøreatferd
– Det kan se ut til at endringen i kjøreatferd varer over tid. Vi sier da at atferden har generalisert seg, og det betyr i denne sammenhengen at det å overholde fartsgrensene i større grad er automatisert. Det gjenstår å se om fravær av belønning over tid, på linje med fravær av fartsbøter, gjør at farten går opp igjen, sier Eilertsen.
Blant kvinner og menn var atferdsendringen tilnærmet lik, men én ting skilte kvinnelige sjåfører fra menn.
– Da vi ga brukerne et «push» i appen, mot slutten av kampanjen, så ble kvinnene enda bedre til å overholde fartsgrensene. Denne store atferdsendringen så vi dessverre ikke hos de mannlige sjåførene, sier Skovly.
Om smart bilforsikring
Fremtind har hatt smart bilforsikring i markedet i over 3 år. Den første generasjonen ble lansert våren 2017 av daværende SpareBank 1 Forsikring. I denne løsningen monterer bilistene en smartplugg i bilens diagnoseport. Med denne løsningen, Spinn, har vi til nå registrert over 360 millioner kjørte kilometer blant over 30.000 kunder.
Vinteren 2020 lanserte Fremtind en ny generasjon smart bilforsikring, med kun mobilen som sensor. Vi opplevde at vi med den første versjonen ikke klarte å påvirke ulykkesstatistikken som vi ønsket. I dag har vi bedre og mer moden teknologi, og ikke minst så kunne ikke el-bileierne bruke smartpluggen i Spinn. Den nye generasjonen, og appen som i dag heter Smartbil, er tilgjengelig for alle.
Som i første generasjon smart bilforsikring er målet med Smartbil-appen å belønne trygg kjøring og bevisstgjøre bilistene på deres kjøreatferd. Høy fart og mobilbruk under kjøring fører til ulykker, og nå fokuserer vi på mobilbruk ved å belønne de som lar mobilen ligge. Ved årets skolestart vil Fremtind også teste belønning av de som overholder de laveste fartsgrensene. Bilistene får ikke noen form for «straff» om de ikke kjører pent eller fikler med mobilen.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noSvein SkovlyLeder Innovasjonslab Fremtind
Tel:950 95 893svein.skovly@fremtind.noBilder



Om Fremtind
Fremtind – et nytt forsikringsselskap med lang erfaring
Fremtind Forsikring er eiet av SpareBank 1 og DNB. Selskapet er et resultat av fusjon mellom forsikringsselskapene til SpareBank 1 og DNB, som trådte i kraft 1. januar 2019.
Fremtind er landets tredje største forsikringsselskap, og det største med distribusjon gjennom bank. Fremtind vil tilby alle skade- og personforsikringer for privatpersoner og bedrifter.
Med solid erfaring og kunnskap om forsikring utvikler Fremtind nye produkter og tjenester som betyr noe i folks liv. Vi var de første til å utnytte teknologi for å gjøre bilforsikringen smart. Vi var også de første som gjorde helsevurdering selvbetjent og enkel. Slik vil vi fortsette å bruke digital innovasjon og fornyelse for å gjøre hverdagen enklere og tryggere for folk og bedrifter flest.
Følg saker fra Fremtind
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Fremtind
Slik var skadetiåret 2010-202013.1.2021 07:30:00 CET | Aktuelt
Vi har lagt bak oss et tiår preget av mer ekstremt vær, raske elbiler og enorme mengder ødelagte mobiler. Her er noen av skadetrendene fra de siste ti årene.
Reiserådet forlenges – dette må du vite12.1.2021 19:22:35 CET | Pressemelding
I dag forlenget norske myndigheter det globale reiserådet til 1. mars. Fremtind oppfordrer reiselystne nordmenn til å ta gode valg.
Skredet i Gjerdrum: Hjelp fra forsikringsselskapet31.12.2020 16:35:30 CET | Pressemelding
Fremtind er i beredskap for å hjelpe kunder som er rammet av skredet i Gjerdrum, og er tilstede på hotellene som benyttes til å huse de evakuerte.
Frykter dårlig stemning mer enn brann16.12.2020 07:45:00 CET | Pressemelding
Nordmenn er mer bekymret for høyt stressnivå og dårlig stemning enn at det skal begynne å brenne i julen.
500 000 nordmenn dropper å reise denne julen15.12.2020 07:45:00 CET | Pressemelding
Koronapandemien bidrar til at mange nordmenn blir hjemme og unngår reiser under årets julefeiring. Det betyr færre biler på veiene og fortsatt rolige flyplasser.
De yngste preges mest av koronapandemien8.12.2020 08:00:00 CET | Pressemelding
Koronapandemien har preget nordmenns psykiske helse, viser en ny undersøkelse. Det er de yngste som i størst grad opplever dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom