Bellona jubler: EU vil stanse oljeleting i Arktis

– Dette er et ekstremt viktig grep fra EU. Nå ser vi allerede at etterspørselen etter norsk olje- og gass begynner å fordufte, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.

EU-kommisjonen går inn for stans i oljeaktiviteten i Arktis og truer også med å sette en stopper for import av olje og gass som stammer derfra, melder NTB.

Bellona støtter dette helhjertet, etter mange års kamp mot olje- og gassprosjekter i Barentshavet. Bellona har jobbet aktivt for å påvirke EUs olje- og gasspolitikk gjennom sitt kontor i Brussel, Bellona Europa.

– Dette er et ekstremt viktig grep fra EU. Nå ser vi allerede hvordan etterspørselen etter norsk olje og gass begynner å fordufte. Dette forslaget har Bellona jobbet for i 25 år, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.

Hauge mener dette skaper stor politisk usikkerhet om dagens olje og gassprosjekter i Barentshavet.

– Dette bør sette en effektiv stopper for en utbygging som Wisting. Det skal også bli interessant å se om Johan Castberg noen gang kommer i produksjon, ettersom markedet for Castbergs olje og gass er på vei til å forsvinne, sier Hauge.

Bellona mener forslaget også viser hvor viktig EU er for å holde den norske regjeringen i ørene.

– Vi stoler mer på EU enn noen norsk regjering i denne saken. Forslaget setter dagens regjeringserklæring i et grelt lys, da EU-komminsjonen ser ut til å gå mye lengre enn hva den nye regjeringen er villige til. Arktis er blant de aller første stedene vi må slutte å lete etter olje og gass, sier Hauge.

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig, ideell stiftelse som arbeider med å løse verdens klima- og miljøproblemer. Bellonas tilnærming er teknologioptimistisk og basert på systemtenkning, med mål om å utvikle og fremme løsninger for politikere, offentlig forvaltning og næringsliv. Stiftelsen ble grunnlagt i 1986 og har i dag ca. 60 medarbeidere – deriblant ingeniører, statsvitere, økonomer, biologer, jurister og journalister – fordelt på våre kontorer i Oslo, Brussel, Vilnius og Berlin.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljøstiftelsen Bellona på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Samarbeid skal gjøre ørken til blå skog17.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

I det stille har en av Europas største naturkriser utspilt seg utenfor Norges kyst. Havbunnen langs kysten har gått fra frodig tareskog til kråkebolleørken. Nå lanserer næringsliv, frivillige og miljøvernere samarbeidsplattformen NoMaRe for å gjøre Norges ukjente ørken om til blå skog. – Sammen ønsker vi å legge til rette for en storstilt restaurering av norsk tareskog, sier lederen i Bellonas bioprogram, Joakim Hauge.