Bellona jubler: EU vil stanse oljeleting i Arktis

– Dette er et ekstremt viktig grep fra EU. Nå ser vi allerede at etterspørselen etter norsk olje- og gass begynner å fordufte, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.

EU-kommisjonen går inn for stans i oljeaktiviteten i Arktis og truer også med å sette en stopper for import av olje og gass som stammer derfra, melder NTB.

Bellona støtter dette helhjertet, etter mange års kamp mot olje- og gassprosjekter i Barentshavet. Bellona har jobbet aktivt for å påvirke EUs olje- og gasspolitikk gjennom sitt kontor i Brussel, Bellona Europa.

– Dette er et ekstremt viktig grep fra EU. Nå ser vi allerede hvordan etterspørselen etter norsk olje og gass begynner å fordufte. Dette forslaget har Bellona jobbet for i 25 år, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.

Hauge mener dette skaper stor politisk usikkerhet om dagens olje og gassprosjekter i Barentshavet.

– Dette bør sette en effektiv stopper for en utbygging som Wisting. Det skal også bli interessant å se om Johan Castberg noen gang kommer i produksjon, ettersom markedet for Castbergs olje og gass er på vei til å forsvinne, sier Hauge.

Bellona mener forslaget også viser hvor viktig EU er for å holde den norske regjeringen i ørene.

– Vi stoler mer på EU enn noen norsk regjering i denne saken. Forslaget setter dagens regjeringserklæring i et grelt lys, da EU-komminsjonen ser ut til å gå mye lengre enn hva den nye regjeringen er villige til. Arktis er blant de aller første stedene vi må slutte å lete etter olje og gass, sier Hauge.