Bellona inviterer til taksonomiuke 25. - 28. mai

Har du lyst til å lære mer om EUs kommende taksonomi? Gå ikke glipp av vårt digitale arrangement 25. – 28. mai! Sammen med våre kollegaer i Bellona Europa inviterer vi for første gang til #Taksonomiuke i uke 21.

Du har kanskje hørt om den, taksonomien. Flere og flere snakker om dette nye regelverket som EU skal implementere fra 2022, men hva vet vi egentlig? Taksonomien er klassifiseringsverktøyet som skal definere hva en bærekraftig økonomisk aktivitet er.

Bellona inviterer til webinaruke for å øke kjennskapen til hva taksonomien i praksis er og hva den vil bety for ulike sektorer, samt hvilke konsekvenser den vil få for norsk næringsliv og grønn omstilling.

Det vil delta en rekke spennende gjester og foredragsholdere på de ulike webinarene i løpet av uka. Det blir samtaler, debatter og arrangementer for ulike sektorer. Vi skal se på hva taksonomien vil bety for aktører innen blant annet industri, havbruk og shipping.

Velkommen til en lærerik uke!

Praktisk informasjon

Tid: 25. – 28. mai kl. 09-17
Sted: Digitalt på Zoom

Les mer her.

Påmelding her.

Christian Eriksen (Fagsjef)
chrise@bellona.no

Bellonas visjon blir virkelighet i Arendal!15.8.2021 21:24:02 CEST | Pressemelding

Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over nyheten om at Morrow Batteries, som han og Bellona var med på å starte opp, har hentet inn 230 millioner kroner til den gigantiske batterifabrikken i Arendal. Et år etter oppstart er selskapet verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Både statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre roser storsatsingen. –Bellona er opptatt av å ikke bare snakke om problemer – men finne løsninger. Emisjonen i Morrow Batteries er det ferskeste eksempelet på at vi lykkes med dette, sier Frederic Hauge.

–Det er nå det gjelder!9.8.2021 15:24:43 CEST | Pressemelding

– Budskapet i FNs klimarapport kan ikke misforstås; konsekvensene av klimaendringer kommer sterkere, kraftigere og raskere enn vi før vi har trodd. Endringene vil bli mer inngripende og i mange tilfeller irreversible. Politikerne kan ikke ignorere advarslene lenger, vi trenger modige ledere som kan fortelle oss det vi må høre, skape oppslutning om endringene vi trenger, og iverksette sterke og raske tiltak. Det er nå det gjelder, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Bellona-aksjon fører til hastemøte5.8.2021 22:10:05 CEST | Pressemelding

Bellona aksjonerte torsdag 5. august mot to offshore-skip som har ligget i opplag ved Bru Kai på Rennesøy ved Stavanger siden 2016. Aksjonen ble utført ved å inspisere skrog under vann ved hjelp av ROV, i tillegg til inspeksjon ombord på de to båtene MS Sea Safety og MS Sea Pilot. Som er resultat av aksjonen har Stavanger kommune sammen med Bellona hasteinnkalt Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet til et møte fredag 6.august, klokka 13.00 i Stavanger. På dette møtet vil resultatene av inspeksjonene bli presentert, og videre håndtering diskutert.