Begrensningene for helikoptre i snøvær: Lørenskog-basen i normal drift tirsdag

Airbus Helicopters innførte tirsdag strenge begrensninger for flygning i snøvær for helikoptertypen H145 med et spesifikt filter (IBF) installert. Norsk Luftambulanse er godt i gang med å fjerne filteret. Når dette er gjort, kan helikoptrene fly uten begrensningene som tidligere i dag ble innført.

Begrensningene Airbus Helicopters innførte tirsdag rammet basene Lørenskog, Arendal, Bergen, Trondheim, Brønnøysund og Kirkenes.

Filteret (inlet barrier filter - IBF) er ekstrautstyr som installert for å redusere slitasje på motoren, men er ikke nødvendig for normal drift. Nå fjernes filtrene fortløpende på maskinene som er berørt, og uten IBF kan helikoptrene settes i normal drift igjen.

- Vi startet umiddelbart arbeidet med å demontere dette filteret. Vi har de nødvendige delene og utstyret tilgjengelig. Helikopteret på Lørenskog blir klar allerede i løpet av tirsdag, og Arendal er planlagt i morgen, deretter prioriteres helikopteret på basen i Bergen. Så følger de andre berørte basene fortløpende. Prioriteringen er blant annet basert på værutsiktene de kommende dagene, sier Leif Olstad i Norsk Luftambulanse Helikopter.

Værutsikten for basene i Trondheim, Brønnøysund og Kirkenes er foreløpig gode, noe som betyr at helikoptrene kan fly til tross for begrensningene som er satt.

Pålegget fra Airbus gjelder alle operatører som flyr H145 med IBF installert. Dette kom etter at Norsk Luftambulanse Helikopter har hatt to hendelser med motorbortfall i en motor, henholdsvis i Brønnøysund i 30. mars i fjor og i Kongsvika i Troms og Finnmark fylke den 20. november. I Brønnøysund ble motoren restartet og helikopteret kunne fortsette til basen, mens i Kongsvika landet helikopteret trygt i terrenget med én motor. Ingen kom til skade under disse hendelsene.

IBF-filteret settes i sammenheng med at motorene stanset, men det er fortsatt for tidlig å konkludere årsaken. Norsk Luftambulanse avventer undersøkelsene fra produsenter og Statens Havarikommisjon, som ble rutinemessig varslet etter hendelsen i Kongsvika.

– Det er svært viktig å finne årsaken til disse hendelsene. Når Havarikommunikasjonen er involvert, blir det ekstra trykk på produsenten for å finne ut hva som gikk galt. Vi stiller helikopteret tilgjengelig for dem, og deler all analysedata. I tillegg har vi et tett samarbeid med produsentene av både helikopteret og motoren, sier Olstad.

Uten filteret IBF installert vil det kunne bli økt slitasje på motoren. Derfor har Norsk Luftambulanse Helikopter ekstra motorer for å raskt kunne skifte de ut dersom det skulle bli behov.

Luftambulansetjenesten HF hadde allerede satt grønn beredskap som følge av smittesituasjonen da begrensingene ble kjent, og følger derfor situasjonen nøye for å kunne sette inn tiltak dersom det blir nødvendig.

- Slik det er i dag anser vi ikke beredskapen som kritisk, og dersom demodifiseringen går så raskt på basene som operatøren har lagt opp til, så ser vi ikke grunn til å iverksette noen ekstra tiltak pr nå, sier administrerende direktør Øyvind Juell i en pressemelding.

Tiltak for alle helikoptre av typen H145 med installert IBF:

• Airbus Helicopters sendte tirsdag ut en såkalt safety information notice med pålegg til alle operatører som flyr H145 med inlet barrier filter (IBF) om å ikke fly under følgende forhold:
  • Flygninger i fallende eller blåsende snø
  • Flygninger under 5 grader og synlig fuktighet.
  • Synlig fuktighet er snø, sludd, is eller take/skyer som reduserer sikten under 800 meter.
  • Ved fjerning av IBF gjelder ikke pålegget.

Beredskap

Spørsmål rundt beredskap og luftambulansetjenesten generelt i Norge besvares av LAT HF.

Kontaktperson Luftambulansetjenesten HF:
Elin Åsbakk Lind

Telefon +47 952 20149

E-post: el@luftambulansetjenesten.no

Leif Olstad, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse Helikopter.
H145 fra Airbus

Stiftelsen Norsk Luftambulanse

• Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med rundt 300 000 støttemedlemmer.

• Formålet er å fremme avansert prehospital akuttmedisin gjennom forskning, utviklingsprosjekter og undervisning til beste for akutt syke og alvorlig skadde.

• Stiftelsen Norsk Luftambulanse representerer et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehuset.

• Datterselskapet Norsk Luftambulanse Helikopter er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på kontrakt med Luftambulansetjenesten HF. Selskapet drifter alle landets 13 luftambulansebaser for helikopter.

• Datterselskapet Norsk Luftambulanse Teknologi utvikler, eier og driver eiendom, teknologiske løsninger, systemer og tjenester.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse