Norsk LuftambulanseNorsk Luftambulanse

Begrensningene for H145 i snøvær: Norsk Luftambulanses helikoptre er tilbake i normal drift

– Nå er alle helikoptrene på de berørte luftambulansebasene tilbake i normal drift. Jeg er veldig glad for at vi i en hektisk periode hvor alle slike helikoptre i hele verden fikk begrensinger, klarte dette så raskt, sier Leif Olstad, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse Helikopter.
H145 fra Airbus. FOTO: Luftambulansetjenesten HF

I forrige uke innførte Airbus Helicopters strenge begrensninger for flygning i snøvær for helikoptertypen H145 med et spesifikt filter installert, såkalt IBF (inlet barrier filter). Bakgrunnen er to hendelser hvor helikoptre fra Norsk Luftambulanse Helikopter opplevde motorsvikt i en motor. Ingen kom til skade i hendelsene.

Norsk Luftambulanse Helikopter startet umiddelbart arbeidet med å fjerne filteret på helikoptrene stasjonert på Lørenskog, Arendal, Bergen, Trondheim, Brønnøysund og Kirkenes. Uten IBF installert kan helikoptrene av typen H145 fra Airbus Helicopters fly uten begrensningene som ble innført.

IBF brukt på denne spesifikke helikoptertypen var ekstrautstyr som ble installert for å redusere slitasje på motoren. Dette filteret er ikke nødvendig for normal drift, og er nå fjernet.

- Teknikere har reist fra base til base, og fra søndag kveld var alle de seks basene som ble berørt av begrensningene fra Airbus tilbake i normal drift, sier Olstad.

Beredskap:

Spørsmål rundt beredskap og luftambulansetjenesten generelt i Norge besvares av Luftambulansetjenesten HF.

Kontaktperson Luftambulansetjenesten HF:
Elin Åsbakk Lind

Telefon +47 952 20149

E-post: el@luftambulansetjenesten.no

H145 fra Airbus. FOTO: Luftambulansetjenesten HF
Administrerende direktør Leif Olstad. FOTO: Norsk Luftambulanse

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon som støttes av 300 000 privatpersoner og 4000 bedrifter.

Alle våre datterselskaper, Norsk Luftambulanse Helikopter, Norsk Luftambulanse Fly, Norsk Luftambulanse Teknologi og Ambulanseforum, er viktige for å oppnå vårt formål – å fremme avansert prehospital akuttmedisin.