Stiftelsen Norsk LuftambulanseStiftelsen Norsk Luftambulanse

Begrensningene for H145 i snøvær: Norsk Luftambulanses helikoptre er tilbake i normal drift

– Nå er alle helikoptrene på de berørte luftambulansebasene tilbake i normal drift. Jeg er veldig glad for at vi i en hektisk periode hvor alle slike helikoptre i hele verden fikk begrensinger, klarte dette så raskt, sier Leif Olstad, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse Helikopter.

H145 fra Airbus. FOTO: Luftambulansetjenesten HF

I forrige uke innførte Airbus Helicopters strenge begrensninger for flygning i snøvær for helikoptertypen H145 med et spesifikt filter installert, såkalt IBF (inlet barrier filter). Bakgrunnen er to hendelser hvor helikoptre fra Norsk Luftambulanse Helikopter opplevde motorsvikt i en motor. Ingen kom til skade i hendelsene.

Norsk Luftambulanse Helikopter startet umiddelbart arbeidet med å fjerne filteret på helikoptrene stasjonert på Lørenskog, Arendal, Bergen, Trondheim, Brønnøysund og Kirkenes. Uten IBF installert kan helikoptrene av typen H145 fra Airbus Helicopters fly uten begrensningene som ble innført.

IBF brukt på denne spesifikke helikoptertypen var ekstrautstyr som ble installert for å redusere slitasje på motoren. Dette filteret er ikke nødvendig for normal drift, og er nå fjernet.

- Teknikere har reist fra base til base, og fra søndag kveld var alle de seks basene som ble berørt av begrensningene fra Airbus tilbake i normal drift, sier Olstad.

Beredskap:

Spørsmål rundt beredskap og luftambulansetjenesten generelt i Norge besvares av Luftambulansetjenesten HF.

Kontaktperson Luftambulansetjenesten HF:
Elin Åsbakk Lind

Telefon +47 952 20149

E-post: el@luftambulansetjenesten.no

H145 fra Airbus. FOTO: Luftambulansetjenesten HF
Administrerende direktør Leif Olstad. FOTO: Norsk Luftambulanse

Stiftelsen Norsk Luftambulanse

• Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med rundt 300 000 støttemedlemmer.

• Formålet er å fremme avansert prehospital akuttmedisin gjennom forskning, utviklingsprosjekter og undervisning til beste for akutt syke og alvorlig skadde.

• Stiftelsen Norsk Luftambulanse representerer et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehuset.

• Datterselskapet Norsk Luftambulanse Helikopter er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på kontrakt med Luftambulansetjenesten HF. Selskapet drifter alle landets 13 luftambulansebaser for helikopter.

• Datterselskapet Norsk Luftambulanse Teknologi utvikler, eier og driver eiendom, teknologiske løsninger, systemer og tjenester.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse