Bedrifter med registrerte patenter, varemerker og design er motoren i norsk økonomi

En ny europeisk undersøkelse viser at bedrifter med utstrakt bruk av patentering, varemerke- og designregistrering (IPR-bedrifter) både tjener mest og betaler sine ansatte best. Om lag 50 % av den totale økonomiske aktiviteten i EU kommer fra IPR-intensive næringer hvert år, hele 6 552 milliarder euro. Det er første gang Norge er med i denne studien.
  • Hele 49 % av Norges bruttonasjonalprodukt (BNP) kommer fra IPR-intensive bedrifter

• En fjerdedel av de sysselsatte i Norge bidrar dermed til halve BNP

• IPR-intensive næringer betaler betydelig høyere lønn til sine ansatte enn andre næringer i EU.

Dette er noen av hovedfunnene i en rapport som er utarbeidet av de europeiske IPR-organisasjonene EPO og EUIPO. Rapporten viser viktigheten av patenter, varemerker og design for europeisk økonomi, sysselsetting og lønnsvekst. Studien tar for seg perioden 2014 til 2016.

BNP

IPR samlet*

Varemerke-intensive

Design-intensive

Patent-intensive

EU

37,3

16,2

16,1

NO

42,5

23,6

28,4

*Viser bidraget fra alle bedrifter som er intensive i minst én av de aktuelle rettighetene det er sett på, og er ikke summen av tallene for hver rettighet.

"Studien forteller oss hvor viktig IPR-intensive bedrifter er for norsk økonomi og sysselsetting", sier direktør i Patentstyret, Per A. Foss. "IPR betyr stadig mer som virkemiddel for næringslivets konkurranseevne, og for små og mellomstore bedrifters vekstpotensial".

De IPR-intensive næringene stod for 82 % av EUs handel med resten av verden og genererte 29 % av alle arbeidsplassene i EU i perioden 2014-2016. Gjennomsnittlig i perioden sysselsatte næringene nesten 63 millioner mennesker i EU. I samme periode genererte IPR-intensive næringer nesten 45 % av den totale økonomiske aktiviteten (BNP) i EU på 6 552 milliarder euro.

Selv om de IPR-intensive næringene i Norge sysselsatte en noe lavere andel av arbeidsstokken (26 %), stod de likevel for hele 49 % av BNP i Norge.

IPR-intensive næringer betaler betydelig høyere lønn til sine ansatte (47 %) enn bedrifter i andre næringer, med en lønnspremie på 47 % i forhold til andre næringer. Dette samsvarer med at verdien per arbeidstaker er høyere i IPR-intensive næringer enn andre steder i økonomien.

Les mer på Patentstyrets nettside

Avdelingsdirektør i Patentstyret, Bernt Boldvik: 905 35 334