Bedre tjenester med statlig-kommunalt samarbeid
1. februar startet en pilot der kommuner kan hente inntekts- og skatteopplysninger direkte fra Skatteetaten, gjennom et forpliktende samarbeidsprosjekt mellom Skatteetaten og KS.
- Verdier skapes når vi deler og gjenbruker data. Samarbeidet med KS er et eksempel på at når data deles innenfor avklarte rammer gir det nye muligheter for kommunene til å lage enklere løsninger for innbyggerne. Dermed går dette inn i kjernen av regjeringens digitaliseringsstrategi for offentlig sektor, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
- Det er om lag 30 kommunale tjenester som trenger digital tilgang til inntekts- og skatteopplysninger. Arbeidet er krevende, men ved å bruke kommunenes kompetanse og bygge videre på samarbeid mellom stat og kommune har vi lykkes med denne viktige milepælen, sier styreleder i KS, Bjørn Arild Gram.
Foreldre slipper å dokumentere egen inntekt
Barnehage og skolefritidsordning er de første tjenestene i samarbeidsprosjektet som teknisk og regulatorisk har kommet så langt at Skatteetaten kan gjøre dataene tilgjengelig for deling. Piloten starter for tjenestene barnehage og skolefritidsordning.
Delingen av inntektsopplysninger fører til at foreldre med barn i barnehage eller skolefritidsordning, som har krav på redusert foreldrebetaling, slipper å legge ved dokumentasjon når de søker om dette. Opplysningene som er nødvendig for å avgjøre søknaden, henter kommunen direkte fra Skatteetaten.
Femten kommuner først ut
Sju kommuner er invitert med i piloten: Oslo, Stavanger, Lillestrøm, Trondheim, Skien, Rana og Bergen. I tillegg er Kongsbergregionen med, som består av åtte kommuner. Disse vil dermed være først ut med å få direkte tilgang til inntekts- og skatteopplysninger fra Skatteetaten.
I første omgang gjelder piloten kommunenes behov for inntekts- og skatteopplysninger for fem prioriterte tjenester: Barnehage, skolefritidsordning, kommunal bolig, kommunal bostøtte, egenbetaling/vederlag for sykehjem.
Det juridiske grunnlaget for barnehage og skolefritidsordning er på plass, og det arbeides med å avklare det rettslige grunnlaget for mottak og bruk av opplysninger for de øvrige tjenestene.
Vil legge til rette for alle kommuner
Målet er at alle kommuner etter hvert skal kunne hente disse opplysningene digitalt fra Skatteetaten. KS vil se på ulike modeller for hvordan kommunene kan få tilgang til tjenesten via FIKS-plattformen. som består av digitale fellesløsninger som kommuner og fylkeskommuner kan ta i bruk.
KS og Skatteetaten inngikk i juni 2020 en forpliktende avtale om samarbeid om deling av opplysninger fra Skatteetaten, der KS tar en koordinerende rolle for hvordan dataene skal gjøres tilgjengelig i kommunene.
Gjennom samarbeidet har kommunene fått tilgang til folkeregisteropplysninger fra det moderniserte folkeregisteret. Nå utvides samarbeidet til også å gjelde tilgang til inntekts- og skatteopplysninger.
Nøkkelord
Kontakter
Merete Bergeland JebsenPressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noTonje TorsgardKommunikasjonsrådgiverKS
Tel:95 96 10 67tonje.torsgard@ks.noBilder
Om Skatteetaten
I Skatteetaten jobber 7500 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
Om KS:
KS er en arbeidsgiver- og interesseorganisasjon og benevnes «kommunesektorens organisasjon». KS arbeider sammen med medlemmene for å utvikle en selvstendig, effektiv og nyskapende kommunesektor. KS har rolle som arbeidsgiverorganisasjon, interessepolitisk organisasjon, og utviklingspartner for kommuner og fylkeskommuner.
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Tirsdag 30. april går leveringsfristen ut: Nå skal skattemeldingen leveres26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Over 2,6 millioner har levert skattemeldingen og 1,6 millioner har fått skatteoppgjøret sitt. – Jeg oppfordrer nå alle som ikke har åpnet og sjekket skattemeldingen om å gjøre dette innen fristen, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
Fra papir til digitalt: Slik har skattemeldingen blitt enklere23.4.2024 12:11:29 CEST | Kronikk
Husker du sene og hektiske kveldstimer med skjemaer, penn og kalkulator? Lange køer for å levere konvolutten med selvangivelsen nær fristen ved midnatt? Nå har det heldigvis blitt enklere. Du kan levere skattemeldingen på nett eller mobil med digital hjelp underveis.
48 155 har oppgitt at de eier kryptovaluta – Skatteetaten tror mange ikke er klar over at det skal føres i skattemeldingen22.4.2024 08:11:11 CEST | Pressemelding
I fjor rapporterte 48 155 personer inn i skattemeldingen at de eier kryptovaluta. Året før var tallet 43 440. – Vi vet at det er langt flere som faktisk eier kryptovaluta. Husk at du selv må føre inn opplysninger om kryptovaluta i skattemeldingen, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
Pleier du å leie ut hytta? Husk å sjekke at det er riktig i skattemeldingen22.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Påskeferien er høysesong for utleie av hytter i fjellet. Siden 2019 er det en sterk vekst i hvor mange som oppgir inntekter fra utleie i skattemeldingen. Det er også en økning i innrapportering av utleie via utleiefirmaer som Airbnb.
Skatteetaten med storkontroll av fiskerinæringen21.3.2024 13:35:00 CET | Pressemelding
Skatteetatens skattepatrulje har de to siste ukene kontrollert 24 fiskebruk i Troms og Finnmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom