Bedre smak og lengre holdbarhet

BAMA pakker nå grønnsaker til storkjøkkenmarkedet i en ny emballasje. Det kommer både kokker og gjester til gode.

Den nye emballasjen bevarer den gode kvaliteten og forlenger holdbarheten, noe som bidrar til å redusere matsvinn. BAMA arbeider kontinuerlig med emballasjeutvikling og er opptatt av å tilby sluttkunden så god kvalitet på grønnsakene som mulig.

Optimaliseringsprosjektet ble iverksatt i 2017. Siden har det blitt foretatt en rekke testrunder for å finne en emballasje som tilfredsstiller kravene.

– Vi har arbeidet med dette prosjektet i lang tid og har foretatt over 100 tester på mange ulike grønnsaker. Målet har vært å skape en emballasje, en type film, som bidrar til god smak og økt holdbarhet. Redusert matsvinn er en annen positiv effekt som er viktig både for oss og kundene våre, forteller administrerende direktør i BAMA Industri, Atle Beyer.

Opptil fem dager ekstra

Med den nye emballasjen får grønnsakene en forlenget holdbarhet på en til fem dager sammenliknet med tidligere emballasjer.

Emballasjen sikrer altså verdifulle ekstra dager for kokker og annet kjøkkenpersonell, og letter planleggingen av arbeidet.

– Det er viktig for kundene at vi tilbyr produkter som bidrar til å forenkle oppgavene på kjøkkenet, sier administrerende direktør i BAMA Storkjøkken, Bent Andersen.

– Vårt ferskforedlede sortiment er midt i blinken. I tillegg vet vi at kundene våre er opptatt av bærekraft og matsvinn, og vi ser frem til å fortsette den gode samhandlingen i verdikjeden.

For 1,5 år siden lanserte BAMA ny emballasje på potetprodukter. Emballasjen har bidratt til bedre kvalitet og holdbarhet.

Om emballasjen

• Økt holdbarhet på ferdigforedlede grønnsaker – gir grunnlag for å øke antall dager ved datostempling
  • Bevarer en god smak
  • Reduserer matsvinn