Bedre lys i Hagantunnelen på rv. 4 i Nittedal
De eldre lysarmaturene skiftes nå ut med led-belysning. Samtidig byttes kabelbruene og fjellboltene i taket. De nye er i rustfritt materiale, for å sikre lang levetid.
Bra for trafikksikkerheten og økonomi
– Ny led-belysning gjør at trafikantene vil oppleve tunnelen som lysere og mer behagelig å kjøre i. En lysere tunnel er også en tryggere tunnel, sier prosjektleder Lars Magnar Allergodt i Statens vegvesen.
Han presiserer at det er også er lønnsomt for samfunnet å skifte ut den gamle belysningen. Led-teknologien krever mindre strøm enn den 20 år gamle belysningen i tunnelen. Det blir spesielt merkbart økonomisk med dagens strømpriser og lys som står på døgnet rundt. Det er heller ikke lenger mulig å skaffe lyskilder til dagens belysning som tilfredsstiller krav i regelverket om å unngå miljøgifter, som for eksempel kvikksølv.
Jobb på kveld og natt
Hvert døgn kjører det i gjennomsnitt 14 500 biler gjennom Hagantunnelen. Det setter begrensninger for når entreprenøren som får oppdraget kan jobbe.
– Det er nødvendig å stenge for trafikk når det er arbeid i tunnelen. Entreprenøren får derfor bare jobbe mellom kl. 21 og 06, når det er mindre trafikk. Ellers i døgnet skal tunnelen være åpen, men med nedsatt fartsgrense til 50 km/t, forteller Allergodt.
I deler av anleggsperioden blir tunnelen mørk og nedsatt fartsgrense er viktig for sikkerheten til trafikantene.
Gjennomføringsplan etter kontraktsignering
Jobben blir tildelt entreprenøren som fyller kvalifikasjonskravene og har laveste pris på oppdraget. Planen for gjennomføring og trafikkavvikling blir lagt av Statens vegvesen og entreprenøren i fellesskap når kontrakten er signert. Kontrakten stiller krav om at arbeidet skal være ferdig til 1. november.
Fristen for å levere tilbud er 5. mai kl. 12.
Nøkkelord
Kontakter
Lars Magnar AllergodtProsjektlederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:99511213lars.magnar.allergodt@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
– Vis omsyn i siste innspurten, vi vil at alle skal komma seg trygt heim4.6.2025 14:54:25 CEST | Pressemelding
– Vi er snart ferdige med arbeida på Drange-Hanaleite. La oss unngå ulukker i siste innspurten.
Starter vedlikehold av bru over E6 på Furuset4.6.2025 13:09:23 CEST | Pressemelding
Tirsdag 10. juni starter arbeidene med nødvendig vedlikehold av brua Søren Bulls vei over E6 på Furuset i Oslo.
Finansieringa av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er godkjent av Stortinget3.6.2025 15:22:45 CEST | Pressemelding
Prosjektet inkluderer bygging av totalt 80 kilometer med tunnelar, fordelt på tre nye vegtunnelar på E16 og to nye tunnelar for dobbeltspora jernbane, samt transport- og tilkomsttunnelar og rømmingstunnelar.
Sikrar rv. 7 i Eidfjord mot skred3.6.2025 13:49:10 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen sikrar rv. 7 mellom Hardangerbrua og Eidfjord mot skred.
Skiftar ut E39-rekkverk i Stord og Sveio3.6.2025 12:20:57 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal skifte ut gammalt rekkverk på strekninga E39 fra Heiane på Stord til Rød i Sveio.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom